HL 120 Underbart motorljud!!!!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av stefan karlsson »

Stug III Ausf F/8 - renoverad i Bastogne
http://www.youtube.com/watch?v=XfxBOWD3 ... =endscreen

Jo, vi har en i garaget, men vi tar en sak i taget...
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Johan i Hok »

Inte nog med att du har ett garage, du har även skojiga saker i det. Stjärna har fått gå och lägga sig under pressenig över vintern. Sommaren som var innebar vissa hinder för oss friluftsmekaniker....

Johan i Hok
Jens Tornblad
Inlägg: 115
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Jens Tornblad »

Var det inte väl lite bandspänning på den där? Ljudet var fantastiskt...
En obyggd modell är också en modell...
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Stellan »

Svänga på det där sättet verkar göra under för att få bort motsträvigt ogräs mellan betongplattorna. Stug är den ballaste varianten av Pz III/IV.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jens Tornblad skrev:Var det inte väl lite bandspänning på den där? Ljudet var fantastiskt...
kanske aningens slappa ...
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Håkan F »

Vad är det för motor i en sådan då? Diesel-8a?

Håkan F
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av stefan karlsson »

V 12 bensin - vad annars?
Maybach HL 120 TRM
11,8 liter - 300 hk
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: HL 120 Underbart motorljud!!!!

Inlägg av Robin Nilsson »

Med modern teknik så skulle man kunna klämma ur betydligt mer ur snudd på 12 liter ......
100 hk / liter ska gå utan att behöva tumma alltför mycket på driftsäkerheten. Undrar just hur vevaxel/axlar och kolvstänger är dimensionerade, kanske även motorblocket/blocken .....
Hummmm, 1100 hk i en StuG, borde ge intressanta köregenskaper ;-)
Fast så gör man givetvis INTE med ett museiföremål ....
Skriv svar