Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Bigmek
Namn: Christian

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Bigmek »

Hej alla!

Jag tänkte vara lite jobbig nu och börja använda en annan användare om det är ok? Använder det här nicket på alla andra ställen så tänkte vara lite konsekvent och använda det här med. Så från och med nu blir det ett namn snott från en ork i Warhammer istället för en artär i benet! Bygget på tirpitz fortsätter oavsett! (dock lika långsamt tyvärr) ;).

Den sista skillnaden sen sist är nu att samtliga kanoner har fått rekylgördlar (tack för namnet Lennart!)! Gjorde dom från greenstuff och jag blev positivt överraskad över hur pass lättjobbat det var.

Man förstår ju att det blir ett jäkla tryck när man avfyrar huvudartilleriet! Det är lätt att man inte riktigt uppfattar hur otroligt massiva kanonerna är när man sitter och bygger men ställer man t.ex. Aradon brevid så får man lite perspektiv!

Utöver det har jag lagt mycket tid på att fixa till cammot och ta bort överspray och fixa skarpare linjer. Har även börjat pilla lite med att göra metallmaster! Har än så länge bara påbörjat stormasten av mässingrör och stål på sättet Ulf föreslog. Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra med den stora delen som hänger ut som man kan se på den här bilden http://romerotozzi3d.weebly.com/uploads ... 3_orig.png . Hur ska man gå till väga för att fästa den vid stormasten? Om man bara limmar så känns det som det blir alldeles för svagt. Hur gjorde du på din Bismarck Ulf??

Tog rätt många bilder men det visade sig att samtliga blev rätt dåliga. Orkar inte ta fler bilder nu men lägger upp några bättre imorgon!

Bild
Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tycker det ser riktigt fint ut .Tydligen gjorde man samma sak på Bismark,ser det på dina bilder.Man har plockat bort målinstrumenten på A tornet/Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jo, men det gjorde man tidigt på Bismarck (December 1940). På Tirpitz pluggade hålen vid varvet redan vid monteringen
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Så här gjorde jag den svängbara rån på Bismarcks stormast:
Först klippte jag till och bockade de erforderliga pianotrådsbitarna.
På den under bågformade delen trädde jag ett par små bitar PC som funkar som "limningslänk" till plattformen på stormasten.
Jag arbetade på rutat papper eftersom det underlättar att limma ihop delarna rätvinkligt.
Oväntat nog limmades inte pappret fast i övriga konstruktionen.
Några av limfogarna förstärkte jag med så triangelformade mässingsbitar. (rester av fotoets)
Bild
Vän av ordning som studerar ritningar osv, finner kanske att jag tagit mig vissa konstnärliga friheter i utförandet.
Jag vill helt enkelt att det ska vara byggbart och någorlunda hållfast.

Sen limmade jag hela konstruktionen på stormasten och tog mig den konstnärliga friheten att göra staget, som går från masten till rån, av pianotråd.
Detta av hållfasthetsskäl. Egentligen gick där bara en vajer om jag minns rätt.
Bild
Det hela visade sig hålla för de spänningar som övriga riggningen åstadkom.
Jag tror också att de omgivande trådarna som sedan tillkom bidrog till att stabilisera alltihopa.

Lycka till med riggbygget.
Hoppas du blir klar till 08-OPEN och att du ställer ut henne.
Jag kommer att ställa ut min Bismarck i samlingsklassen tillsammans med mina andra tyska fartyg.
Det vore kul, om vi en kort stund, kunde ställa de båda syrrorna intill varandra och gotta oss åt den samlade eldkraften och de sköna linjerna.

Uffe
Bigmek

Inlägg av Bigmek »

Tack så hemskt mycket Uffe, din hjälp är ovärderlig! Har nu efter mycket pillande fått ihop en stormast som definitivt kommer tåla riggningen.

Det vore riktigt kul! Jag ska definitivt försöka fixa så hon kommer till 08-OPEN, även om jag bygger långsamt så borde jag hinna klart i god tid. Det vore en riktigt härlig syn att se dom bredvid varandra (även om jag är rädd att alla missar i hantverket jag gjort kommer framträda ännu tydligare! ;) )

Bild

Bild

Bild

//Christian
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

skitsnyggt
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt jobbat!
Kul att se att du vidareutvecklar min lösning.
Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Håller med. Ett imponerande arbete. Den masten skulle vara snygg ståendes för sig själv. Bara ställ den på lite gräs. Kanske ihop med ett flaggspel?
Lite nyfiken med. Hur ser den mast ut som följer med modellen ut bredvid?
Vänligast!
Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Bigmek

Inlägg av Bigmek »

Tack så mycket, väldigt kul att ni gillar den! :) Det känns skönt att ha klarat av masten eftersom det är en av dom delarna av det här bygget jag känt mig väldigt osäker på hur jag egentligen skulle gå till väga för att bygga. Var sugen på att ta den lätta vägen och använda plastmasten men nu i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. Det var mycket lättare än vad jag trodde innan, även om det blev en del limkladd. :) Nu är det bara PE-relingen och riggningen kvar som jag fasar över!

Jag tog och knäppte lite fler bilder. Idag har varit en ovanligt produktiv dag eftersom pga. snökaoset så blev killen som skulle hålla i dagens föreläsningar fast i Finland --> Ledig dag med skeppsbygge!!

Har fått dit en hel del PE i området runt stormasten och stora hangaren men det finns ändå en hel del kvar på arket som ska dit! Ingenting är fastlimmat så ignorera att saker och ting lutar en aning. ;)
Bild
Bild

Här även fått på all PE på tornen samt grundat med sky grey. Har börjat tveka lite om jag verkligen ska måla övre delen av tornen röda som var tanken från början. Det kanske blir för mycket i och med att hon redan är rätt färgglad. Jag tar och testar i alla fall och skulle det kännas fel så är det ju en baggis att måla över det med splintercammo!

Bild
Bild

Man börjar känna igen linjerna nu! Saknas bara resten av bryggan samt övriga masterna (plus lite småprylar) sen är profilen i hamn!

Bild
Bild
Bild

Här är den önskade jämförelsebilden! Masten från kitet är alltså den till höger. ;)

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ser verkligen bra ut din modell,och du har gjort ett snyggt jobb med masten. Länken nedan är mycket informativ om man vill fördjupa sig.Tirpitz hade ju många olika målningar. Min personliga favorit är 1942 års camo,(Juli / Sept )målning H i målningsbeskrivningen/Lennart
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1942.html
Skriv svar