Eduard 1/72 Spitfire mk VIII - ännu en Spitfire...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Eduard 1/72 Spitfire mk VIII - ännu en Spitfire...

Inlägg av aln63 »

Hej
Efter Venturan kände jag att en lite mer lättbyggd modell skulle sitta fint.
Valet kom på Eduards 1/72 Spitfire mk VIII. Tidigare har jag byggt en Mk IXc som var mycket fin.
Den här är otroligt mycket detaljer på men den är inte helt lättbyggd även om den inte är så komplicerad som Venturan.
När jag funderade på målningsschema hittade jag den här i en referensbok jag har.
Profile.jpg
Profile.jpg (122.85 KiB) Visad 4170 gånger
På nätet hittade jag det här fotot:
ZX-W.jpg
ZX-W.jpg (120.92 KiB) Visad 4170 gånger
Extra tilltalande att den har "clipped wings" :D .
Nu till det som strular till det men som också gör det till en liten utmaning.
Det finns inga dekaler för just den här maskinen. Nu har jag precis börjat måla dekaler med masker så jag tänkte att det skulle nog ordna sig ändå. Det visade sig att bokstäverna med vit kant var värst att få till. Efter ett antal misslyckade varianter har jag lyckats på till det så här:
APC_0416-hdr.jpg
APC_0416-hdr.jpg (875.43 KiB) Visad 4170 gånger
De som är vita är försök med en kombination av röd dekal och vit målad bakgrund (min laserskrivare kan inte skriva vitt :( ).
De till höger och nedan är målade med masker och airbrush.

Bygget har pågått ett tag och jag har fått ihop det mesta. Nu återstår lite spackling och smådelar innan målningen kan ta vid.
APC_0410-hdr.jpg
APC_0410-hdr.jpg (1.01 MiB) Visad 4170 gånger
/Anders
Andre B.
Namn: Andre

Re: Eduard 1/72 Spitfire mk VIII - ännu en Spitfire...

Inlägg av Andre B. »

Kan inte annat än hålla med om att eduard's Spitfire's nog är de bästa som finns att bygga just nu. Ok, toleranserna är små men är man noggrann med torrpassning och putsning så blir det en fin modell när den är klar.

Roligt att se inledningen på ditt bygge Anders!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det är inte så lätt att få till bokstäver med kanter, jag har provat lite olika metoder men ingen funkar helt perfekt och i vissa fall är det så tunna linjer att det helt enkelt inte går... Som tröst kan jag tipsa om att det behöver inte bli helt 100 perfekt heller, det ser ofta bra ut ändå även om det finns någon liten miss. Och sedan är det även tillåtet att bättringsmåla försiktig också...

Ökenspitar är alltid lika trevligt, ser fram emot ditt bygge!

Hälsningar

Magnus
aln63

Inlägg av aln63 »

Tack Andre och Magnus :)
Jag kämpar på med mina målningsmasker :geek:

Här kommer lite uppdateringar. Nu har jag byggt ihop alla delar och påbörjat målningen.
Det började med lite grönt över cockpitets glasparti (efter maskering såklart). Därefter svart grundfärg som jag lättat upp med vitt mellan nitade partier. Får se om det syns något efter det att jag målat över med kamouflagefärg. Efter det har arbetet med nationalitetsbeteckningarna börjat. Det ser rätt kladdigt ut för tillfället :o
/Anders
APC_0419-hdr.jpg
APC_0419-hdr.jpg (1.02 MiB) Visad 3315 gånger
APC_0422-hdr.jpg
APC_0422-hdr.jpg (864.54 KiB) Visad 3315 gånger
APC_0428-hdr.jpg
APC_0428-hdr.jpg (1.1 MiB) Visad 3315 gånger
APC_0431-hdr.jpg
APC_0431-hdr.jpg (1.18 MiB) Visad 3315 gånger
aln63

Inlägg av aln63 »

Arbetet fortskrider och här kommer en liten statusuppdatering.
Det är fortsatt målningsarbete som pågår. Nationalitetsbeteckningarna är målade och blev över förväntan. Det var nervöst att ta bort maskeringen och det finns några mindre skavanker som jag eventuellt fixar till.
När det gäller färgerna har jag använt MRP till undersidan och Gunze till ovansidan. När det gäller ovansidans kamouflage Tycker jag att färgerna ser lite konstiga ut i förhållande till vissa referenser. Den ljusa färgen ser lite för grön ut i mina ögon och den mörkare ser en aning för röd ut. Är det någon som har bra tips på andra färger som skulle funka bättre? Jag kommer dock inte måla om den utan tar det vid nästa ökenbygge.
Siktet för det här bygget är att bli klar innan årsskiftet :D

/Anders
APC_0437-hdr.jpg
APC_0437-hdr.jpg (770.21 KiB) Visad 2947 gånger
APC_0440-hdr.jpg
APC_0440-hdr.jpg (687.93 KiB) Visad 2947 gånger
APC_0443-hdr.jpg
APC_0443-hdr.jpg (713.93 KiB) Visad 2947 gånger
aln63

Inlägg av aln63 »

Nu har det tillkommit ett lager klarlack och lite panellinjewash.
Serienumret och det lilla runda märket på fenan är laserprintade dekaler.
Nu skall alla smådekaler på plats
/Anders
APC_0446-hdr.jpg
APC_0446-hdr.jpg (1.19 MiB) Visad 2709 gånger
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Anders! Tyresö levererar stabilt, snyggt!

Skulle kommenterat tidigare om dina färgval, jag har provat både Gunze och MrP för ökencamo:

Bild
Den brittiska är Gunze, den amerikanska är MrP. Det finns absolut en skillnad men vilken som är mest rätt är svårt att säga och det visuella intrycket om man ser modellerna var för sig är bra tycker jag. Jag tror det var större skillnad i looken på flygplan i verkligheten än såhär, beroende på hur länge de hängt med i den nordafrikanska eller sicilianska solen! Är du förresten säker på att det inte är pre-shadingen som spelar dig spratt?

Dina bokstäver blev ju toppklass trots alla klagomål, jag har blivit lite lat med flerfärgat och måste erkänna att jag använt en del dekaler till sådant. Jag vet, det ger dålig karma och taskig rating hos jultomten men jag erkänner i alla fall att jag gjort det :D !

Trevlig kväll!

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det där ser mycket lovande ut ska bli intressant att se det färdiga resultatet.

Anders E
aln63

Inlägg av aln63 »

Nu är den färdig :) . Sista för i år.
En supertrevlig liten modell och kul att bygga efter en Ventura. Plastmodellerna har utvecklats en hel del.
Här är några bilder som visar slutresultatet.

Gott Nytt År
Anders
IMG_6657.jpg
IMG_6657.jpg (318.49 KiB) Visad 1875 gånger
IMG_6656.jpg
IMG_6656.jpg (258.98 KiB) Visad 1875 gånger
IMG_6658.jpg
IMG_6658.jpg (346.21 KiB) Visad 1875 gånger
IMG_6662.jpg
IMG_6662.jpg (437.92 KiB) Visad 1875 gånger
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt slutresultat!

Anders E
Skriv svar