Och tänk på att det inte finns något "fusk" inom modellbygge utan bara smart utnyttjande av olika tekniker och produkter, i det här fallet "Montana Gold Silver Chrome".

För er som vill veta mer är Montana Gold ett märke av sprayfärg som är kända för sin kvalité och att de kan spruta tunna lager. Tillräckligt tunna för plastmodeller. Jag har använt det för Bulldoggen, Mustangen samt Mosquitons landningsställ och motorventiler. Det kommer också användas till Viggen-prototypen. Den kostar inte alltför mycket per flaska och ska du ha det till modeller räcker flaskan i en evighet.Och tänk på att det inte finns något "fusk" inom modellbygge utan bara smart utnyttjande av olika tekniker och produkter, i det här fallet "Montana Gold Silver Chrome".
Jag köpte uttryckligen deras färg för pensel. Dessvärre ingen förbättring. Håller mig till Vallejo Model Air; framför allt eftersom jag nu redan köpt in en rad färger jag behöver för att avhandla resten av paketet och lite annat i stashen.Jag kan inget om Hatakas färger men jag vet att vissa färgtillverkare har speciella färger som ska användas vid sprutmålning utan förtunning. Dessa är svåra att applicera med pensel. Det är en styggelse att färgtillverkarna inte anger detta bättre eller anger syftet med att ha olika typer av färger för varje kulör.
Jag har några av dem i stashen redan; Pilot Replicas SK60, Tarangus Bulldog, Airfix båda Vampires mfl samt en Hellers Lansen (där jag tänker vara lite cheeky). Hittills bygger jag nästan uteslutande svenskt och tror det är för jag vill ha ett tema i samlingen. Vi får se hur länge det håller nu när byggtakten ökats.När du är klar kan du luta dig tillbaka i fåtöljen, ta en kaffe och beställa någon av de nya, riktigt fina, modellerna av svenska objekt. T ex Hasegawas draken.
Det gör jag nog. Ska bara dubbelkolla vilka färger Airfix vill ha på sin Gripen och få hem relevanta Humbrol. Dels för att Vallejo är en rätt tjock färg och dels för att man ibland får... intressanta resultat av att måla med exakt den färg som Airfix anger i äldre kits. Senaste Gripen jag målade med Vallejo var Italeri och då var kronmärkena och färgen exakt samma nyans så de försvann. Den här har Adam-markeringar så förhoppningsvis slipper jag just det problemet den här gången...Bara två kvar, fixar du det innan nyår?