Ventura racet är igång. Seafire Mk.. Färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Ventura racet är igång. Seafire Mk.. Färdig

Inlägg av Björn B »

Bild
En Seafire landade på mitt hallgolv. Jag har hört att Venturas byggsatser inte är dom mest lättbyggda men korrekta så jag gav mig ut och letade byggtips.
Tyvärr hittade jag detta :( :
"After checking the kits against reliable measurements I found that the Seafire XV and XVII are indeed very accurate.
The Spitfire IX and the Seafire 47 however are not."

Bild
Med en känsla av lätt skräck öppnar jag lådan och hittar detta. Mycket att slipa bort.

Bild
Plasten var stenhård vilket på ett sätt var bra. Visserligen lite svårt att slipa men fick inga problem med att plasten blev för varm och ville smälta.

Bild
En eftermiddags jobb och en vinge monterad. Det dammar så mycket att jag tar med den ut till landet och slipar vidare i verkstaden.

Bild
Instruktionerna säger att man ska tillverka skotten i kroppen efter mallarna nedan. Problemet är att dom inte lagt till dessa på instruktionen.
Men ibland fungerar mina konstiga idéer. Cockpitsidorna saknar helt detaljering (om man inte räknar med gjutinloppen jag slipade bort.
Har en Spitfire liggande så jag försökte göra en silikonform av sidorna. Kletade formarna fulla med Tamiya putty och klämde fast formen mot kroppssidan.

Bild
Resultatet blev bättre än förväntat. Lite färg och med huven på plats syns inget ändå.
Senast redigerad av Björn B den 31 dec 2024, 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anders
Namn: Anders Nowotny

Re: Ventura racet är igång. Seafire Mk.47

Inlägg av Anders »

Ha, det var ju skitsmart, jag tänkte hoppa över sidopanelerna eftersom man inte ser så jättemycket i slutändan men om du inte stämmer mig för copyright intrång så kanske den får en efterföljare.
Förresten, hur är det menat, skall vi öppna varsin tråd här eller vi postar allt i samma?
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Tror att det blir enklare att följa ett bygge med separata trådar så länge Ventura finns med i rubriken. Kopiera på du om det är något att använda.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Anders skrev: 01 jul 2024, 20:55 Ha, det var ju skitsmart,
Jag håller med. Kreativt och smart.

I övrigt ser modellen hiskelig ut. Jag följer med skräckblandad förtjusning. :)
holst

CU@C4
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Det börjar faktiskt likna ett flygplan.

Bild
Lyckades få ihop propellern trots den bristfälliga instruktionen. Stabbarna var grå i byggsatsen men kanonerna plockade jag från en Sword Spitfire.

Bild
Dags att ge sig på undersidan. Hade funderingar på att montera raketer på den men såg att jag bara hade sju kompletta så bränsletankarna kanske det blir istället.
Anders
Namn: Anders Nowotny

Inlägg av Anders »

Sådär, det blir ju en fin Spit.., eller kanske Sea.., jag själv lyckades missförstå bilden i instructionerna så mina propar snurrar på fel håll, fast den tar ju ut vridmomentet lika bra ;)
Eftersom ritningen på planet är frammeifrån, så trodde jag att bilden på propellern sidan om var det också. Kanonerna är värdelösa, så där har jag gjort likadant som du, får se hur det går med huven, den ena sprack direkt rätt över, men den andra fick jag till. Skall öppna en egen tråd sen, är värdelös på att dokumentera....
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Flitigt Björn! Min XVIII som jag tänker bygga klar påbörjade jag 1996 och den är inte i närheten av vart du hunnit på några veckor :) !

Hälsningar

Magnus
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Står nu på egna ben men luckor till stjärthjulet måste tillverkas då dom inte finns i satsen.

Bild
Lite matematik gav ett överraskande resultat. Jag bygger ju två Spitfire Mk.14 och även en Mk.19. Adderar man dessa får man 47 som i min Seafire. Skumt.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Fantastiskt resultat!
Tur att jag missade utmaningen. Annars hade jag nog blivit inlåst i ett madrasserat rum... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Allt är Magnus fel.

Inlägg av Björn B »

Hade han inte spridit Spitfires till höger och vänster hade jag inte påbörjat dom två i stashen. Sedan ramlade det in lite fler.
supermarine_02.JPG
supermarine_02.JPG (223.29 KiB) Visad 4855 gånger
Har till slut börjat färglägga några. Kände mig inte riktigt nöjd med kamouflaget på spitfiren. Det kändes som för stor kontrast mellan det gröna och det grå. Kände inte samma sak med mina tidigare byggen. Kanske det beror på att jag använt masker till kamouflaget denna gång men frihands målade förra gången så att övergången blev suddigare. Kollade lite på gamla svartvita bilder och det är stor kontrast mellan färgerna på dom så jag får acceptera det.
Skriv svar