Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Det var ett tag sedan jag hade en byggtråd här... kom jag på. Så jag bestämde mig för att bjuda eder på en jumbopippi - Airfix gamla Mustang i 1/24.
Utrustad med min Badger 150 så ansåg jag att jag kunde göra modellen rättvisa!
Den skall byggas mestadels OOB, det är bara dynan av milliput och "bältena" av tejp och ståltråd för att spajsa upp cockpiten en aning jag fått för mig att göra. Jag beställde även däck från Grey Matter figures eftersom jag ville ha mönster i däcken, då planets förebild hade det. Airfix gummidäck har inget mönster alls, vilket är beklagligt.
Jag har tagit betydligt fler bilder, som alla finns på Photobucket - men vi vet ju hur det gick med den sidan. Så, jag har försökt summera bygget och målningen med ungefär en femtedel av alla bilder jag tagit istället.
Här är förebilden:
Allt är målat med Humbrol utom den där gröngula färgen, som är Tamiyas XF-4. Använder Florys washer, men även MIG's dark wash på ett par hörn. Även klarlackerna är Humbrols. Nu kör vi.
Propeller:
Motor:
Cockpitgolv & säte med hemmasnickrad dyna och bälten.
Torrpassning utav cockpit.
Ännu mer torrpassning.
Stjärthjulet.
Snart redo att pressas samman.
Maskingevär och annat gos.
Landningsställ-luckornas interiör ser inte mycket ut för världen. Efter 40 år (tror jag) av massproducering så har en hel drös med detaljer försvunnit.
Det var vid detta tillfälle jag bestämde mig för att slipa bort ungefär 80% av alla utstående nitar på flygkroppen. Det tog sin lilla tid, men kommer vara värt det.
Flygkroppen klickades ihop med vingarna utan större problem. Lite spackel blev det dock.
Framrutan var rena h...vetet att få dit i en vettig vinkel - och ändå får man glipor stora nog att en Fiat Uno skulle kunna köra in och parkera.
Limmade fast det med Micro Kristal Klear.
Sen var det dags att spackla.
Mer spackel.
Efter att ha spacklat ungefär nittiosex tuber tamiya putty och slipat tills det där steget försvunnit, så var det dags att maskera och smeta på lite Humbrol 226 cockpit green. Detta gjorde jag genom att dutta på färgen med en svamp. Orkar inte spreja med airbrushen och sedan spendera 30 minuter på att få rent åbäket bara för att få lite färg på rutan. Det är Humbrols Maskol jag maskerat med, vilket förhoppningsvis förklarar varför det ser lite lustigt ut.
Här syns några av mina reparationer på underredet av denna fågel. Sjukt mycket hål, fick trycka dit en drös med uttöjd gjutstam för att liksom fylla på med plast. Spackel kom också väl till hands.
Men det såg ju hyggligt ut under ett par lager av Humbrols 165 medium sea gray.
Droptanks.
Nu har jag börjat maskera för toppcamot. Tamiyas böjbara tejp kommer väl till hands.
Utrustad med min Badger 150 så ansåg jag att jag kunde göra modellen rättvisa!
Den skall byggas mestadels OOB, det är bara dynan av milliput och "bältena" av tejp och ståltråd för att spajsa upp cockpiten en aning jag fått för mig att göra. Jag beställde även däck från Grey Matter figures eftersom jag ville ha mönster i däcken, då planets förebild hade det. Airfix gummidäck har inget mönster alls, vilket är beklagligt.
Jag har tagit betydligt fler bilder, som alla finns på Photobucket - men vi vet ju hur det gick med den sidan. Så, jag har försökt summera bygget och målningen med ungefär en femtedel av alla bilder jag tagit istället.
Här är förebilden:
Allt är målat med Humbrol utom den där gröngula färgen, som är Tamiyas XF-4. Använder Florys washer, men även MIG's dark wash på ett par hörn. Även klarlackerna är Humbrols. Nu kör vi.
Propeller:
Motor:
Cockpitgolv & säte med hemmasnickrad dyna och bälten.
Torrpassning utav cockpit.
Ännu mer torrpassning.
Stjärthjulet.
Snart redo att pressas samman.
Maskingevär och annat gos.
Landningsställ-luckornas interiör ser inte mycket ut för världen. Efter 40 år (tror jag) av massproducering så har en hel drös med detaljer försvunnit.
Det var vid detta tillfälle jag bestämde mig för att slipa bort ungefär 80% av alla utstående nitar på flygkroppen. Det tog sin lilla tid, men kommer vara värt det.
Flygkroppen klickades ihop med vingarna utan större problem. Lite spackel blev det dock.
Framrutan var rena h...vetet att få dit i en vettig vinkel - och ändå får man glipor stora nog att en Fiat Uno skulle kunna köra in och parkera.
Limmade fast det med Micro Kristal Klear.
Sen var det dags att spackla.
Mer spackel.
Efter att ha spacklat ungefär nittiosex tuber tamiya putty och slipat tills det där steget försvunnit, så var det dags att maskera och smeta på lite Humbrol 226 cockpit green. Detta gjorde jag genom att dutta på färgen med en svamp. Orkar inte spreja med airbrushen och sedan spendera 30 minuter på att få rent åbäket bara för att få lite färg på rutan. Det är Humbrols Maskol jag maskerat med, vilket förhoppningsvis förklarar varför det ser lite lustigt ut.
Här syns några av mina reparationer på underredet av denna fågel. Sjukt mycket hål, fick trycka dit en drös med uttöjd gjutstam för att liksom fylla på med plast. Spackel kom också väl till hands.
Men det såg ju hyggligt ut under ett par lager av Humbrols 165 medium sea gray.
Droptanks.
Nu har jag börjat maskera för toppcamot. Tamiyas böjbara tejp kommer väl till hands.
Live & let dry.
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Fint bygge av en klassisk modell.
Cockpiten har du lyckats väldigt bra med.
Med tanke på när de gjordes är några av Airfix 1/24 fina modeller. Man får mycket plast för pengarna!
Synd att passformen på framrutan är så dålig. Jag har testat Tamiya vita spackel och innan det torkar ta en lätt fuktad tops och dra bort överflödigt spackel. Om det är mindre glipor fungerar DELUXE materials vattenlösliga spackel med samma metod.
Bra att inte behöva slipa vid glaset lätt hänt att repa det.
Anders E
Cockpiten har du lyckats väldigt bra med.
Med tanke på när de gjordes är några av Airfix 1/24 fina modeller. Man får mycket plast för pengarna!
Synd att passformen på framrutan är så dålig. Jag har testat Tamiya vita spackel och innan det torkar ta en lätt fuktad tops och dra bort överflödigt spackel. Om det är mindre glipor fungerar DELUXE materials vattenlösliga spackel med samma metod.
Bra att inte behöva slipa vid glaset lätt hänt att repa det.
Anders E
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Tackar Anders! Brukar faktiskt använda tops på Tamiyas putty just för att få bort överflöd, och även få det att liksom sjunka in i springorna ordentligt. Vet att man även kan fukta tops med aceton och ta bort överflöd när puttyn redan är torr, fast det krävs en del gnuggande. Boris (BGB) lärde mig detta trick!
Jag tog dock chansen med slipning eftersom mycket av den nedre delen av framrutan ska målas över. Det är främst sidorna utav framrutan jag oroar mig över då jag inte kan spackla där med Tamiya, eftersom det inte har några ramar på nederdelen av glaset, och börjar jag då spackla och ha mig finns risken att det immar igen (tror jag?). Kanske borde införskaffa perfect plastic putty för sådana ändamål?
Jag tog dock chansen med slipning eftersom mycket av den nedre delen av framrutan ska målas över. Det är främst sidorna utav framrutan jag oroar mig över då jag inte kan spackla där med Tamiya, eftersom det inte har några ramar på nederdelen av glaset, och börjar jag då spackla och ha mig finns risken att det immar igen (tror jag?). Kanske borde införskaffa perfect plastic putty för sådana ändamål?
Live & let dry.
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Efter att ha maskerat färdigt så torkade jag av modellen med lite rödsprit, sen lät jag det torka.
Sen sprayade jag ett lager med Humbrol 106 ocean gray. Ska dock köra ett lager till imorgon eftersom det blev väl tunt på ett par ställen.
Sen sprayade jag ett lager med Humbrol 106 ocean gray. Ska dock köra ett lager till imorgon eftersom det blev väl tunt på ett par ställen.
Live & let dry.
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Tre lager blev det. 2 tunna, och 1 supertunt. Humbrols enamelfärger tar lite tid att torka, så jag låter detta stå en dag eller tre innan jag börjar maskera och förbereda för Humbrols 116.
Live & let dry.
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Ja, en sådan där gammal lufs borde man ju få ihop en gång i livet åtminstone. Kul att du ger dig på den, det ser fint ut, den faller ju inte direkt samman av sig själv om jag minns rätt. Min har varit påbörjad sedan kalla krigets dagar. Du sprider onekligen en del inspiration...
Har du prövat att bygga Spitfire i samma skala också?
/M
Har du prövat att bygga Spitfire i samma skala också?
/M
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Tack så mycket! Japp, byggt tre stycken 1/24 Spitfire av Airfix under min livstid. En som barn, en som tonåring, och en typ... 2013. Hade ingen airbrush då, men målade med hjälp av en disksvamp som jag duttade på färg med, blev rätt skapligt. Håller på med ytterligare en 1/24 Mk1a, men måste beställa reservdelar från Airfix innan jag kan fortsätta med den. Anyway, den svampmålade Spitfiren blev så här:MartinN skrev:Ja, en sådan där gammal lufs borde man ju få ihop en gång i livet åtminstone. Kul att du ger dig på den, det ser fint ut, den faller ju inte direkt samman av sig själv om jag minns rätt. Min har varit påbörjad sedan kalla krigets dagar. Du sprider onekligen en del inspiration...
Har du prövat att bygga Spitfire i samma skala också?
/M
Hoppas detta är ytterligare inspiration till dig att fortsätta med din egna jumbofågel!
Kanske borde göra en byggtråd du också? Alltid roligt att se folk som knåpar ihop gamla Airfixjättar.
Live & let dry.
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Roligt att se ditt bygge. Har kastat blickarna på den där modellen några gånger. Frånvaron av en vingbalk har stoppat mig från att köpa den. Läste du det på något sätt?
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Tack! Bara antar att du menar hjulhus? Det kanske heter vingbalk på flygplan? Vad vet jag, haha. Men nej, dessvärre inte - är inte mycket för scratchbygge! Tror inte det är många som tittar därinne ändå. Det är dock väldigt synd att det är exakt noll detaljer där inne.Andre B. skrev:Roligt att se ditt bygge. Har kastat blickarna på den där modellen några gånger. Frånvaron av en vingbalk har stoppat mig från att köpa den. Läste du det på något sätt?
Vänligast / André
Tycker ändå Airfix gjort ett bättre jobb än Trumpeter i denna skalan - de fick inte ens till formen rätt, och det är det minsta problemet med deras modell. Så den lär inte införskaffas any time soon.
Live & let dry.
Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang
Väldigt trevligt bygge, Airfix stora modeller var alltid fascinerande när jag var barn på 80-talet, jag har dock varken någonsin byggt eller ens ägt någon. Tror du gör helt rätt i att försöka bygga modellen på dess egna villkor, med lite noggrannhet och basic fix så kommer den att bli jättefin! Den svampmålade Spiten ser väldigt trevlig ut den med!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus