Färdig: AEG G.V i svensk version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Re: AEG G.V i svensk version

Inlägg av Pelle F »

Ok, gott folk. Jag har klurat vidare på dimensionerna, utifrån ritningen som Martin bidrog med härom veckan. Den gjorde mig lite nervös, eftersom dimensionerna är lite annorlunda än vad jag tyckt mig komma fram till själv. Den följer nästan de angivna måtten i källorna, som är 27 m i vingspann, 10,8 m lång, och 4,5 m hög. Bara höjden förefaller vara mindre på ritningen, den ligger närmare 4,0-4,1 m. De delarna som är lätta att jämföra med tidigare versioner, är just runt motorer, sittbrunnar och de mittersta partierna av vingarna. Där verkar konstruktionen ha ärvts utan förändringar ända från grundversionen av G.IV. Ritningen har också samma dimensioner där, så det är en till synes korrekt ritning utifrån dimensioner i källorna.
Bild

En titt på dimensionerna framifrån först: I jämförelser av centrum av planet tycker jag bekräftar detta. En bra avbildning på ritningen, inget att anmärka på tycker jag.
Bild

När vi sedan kollar hela flygplanet så märks vissa skillnader mellan ritning och fotografi. Notera att förvrängningen av vidvinkelobjektivet inte kan ge en exakt jämförelse. Den intressanta delen är blott och bart omkring motorn, som fotografen står rakt framför. Där ser dimensionerna ut att vara rätt. Jag tycker mig se att ritningen är lite högre än vad planet på fotot är, men det är inte helt lätt att jämföra. Det som blir lite mer intressant - och som jag återkommer till - är att den mittersta vingstöttan ser ut att sitta mycket längre ut på ritningen än på fotot.
Bild

Om vi istället tar en titt på ritningsjämförelser; modellen G.IVb och G.V, så syns samma avvikelse som på fotot. Vingen är betydligt längre, och även här ser vingstöttorna ut att sitta på helt olika platser. Att jämföra ritningar är inte smartast, eftersom båda kan vara fel. Men det antyder något som kan kontrolleras närmare.
Bild

Kollade naturligtvis även längden på flygplanet med samma ritningar. Sidovyn antyder en liten skillnad, men uppifrån är det över en meter, vilket får läggas på kontot för osäkra ritningsjämförelser.

Bild
Bild

Jag landar i att längden är lite svårbedömd, det kan vara 10,8 m som nämns i källorna för G.V, men jag är fortfarande inne på att den inte är så lång. På ritningen ser den nästan smäcker ut, men på fotografier är det snarare en lite stabbigare kropp som antyds. Jag kommer inte längre där, eftersom jag inte hittat några rena sidovyer att jämföra ritningen med. Det här är ett par bilder som kommer närmast. Och som jag skrivit tidigare, så ser en sen G.IVb med biplansbaken (överst nedan) och G.V (under den) så gott som identiska ut. Jag ser inte var det skulle lagts på 0,5 - 1 m i längd. Men fotografierna är inte alltid toppenkällor att jämföra med. Angående höjden (som alltså skulle vara 0,6 m högre) ser jag inte heller var det har byggts på.
Bild
Bild

Återstår vingbredden att försöka avgöra. En viktig bit som skiljer ritningen från fotografierna, är just att vingstöttorna sitter på olika ställen. Den inre närmast motorn förefaller identisk. Men den mittersta har på ritningen placerats längre ut. Den yttersta följer på det ytterligare längre ut, och så har vingen i sin helhet ritats längre. Om vi då jämför vingstöttor och rigglinor på ritningar och fotografier, så tycker jag mig se att de inre och mellersta sektionerna på foto av G.V och ritning av G.IVb ser ut att vara lika stora, medan den yttre sektionen är lite längre. Men ritningen på G.V har en annan indelning där den mellersta och yttre är lika stora, medan den inre är mindre och lik den på fotot. Just det här fotografiet är lättast att jämföra med, då fotografen står precis framför mittenstöttan. Vinkeln på rigglinorna är också till hjälp i sammanhanget, då jag tycker att den på fotot ligger närmare ritningen på G.IVb än på G.V-ritningen. Här börjar jag ana en lösning, som ifrågasätter den angivna vingbredden igen.
Bild

För att schematisera och göra jämförelsen lite tydligare, så drog jag helt enkelt några linjer mellan stöttorna så det skulle bli lättare att se skillnanderna mellan foto och ritningar. Det är förstås inte 100%-jämförbart, eftersom vidvinkelobjetiv och perspektiv på fotografiet förvränger lite. Men jag tycker skillnaden på foto och ritning blir uppenbar. Den översta är ifrån ritningen på G.IVb, och visar ett nära släktskap med G:V-fotografiet. Men den understa linjen visar G.V-ritningen som uppenbart har en helt annan bredd än på fotografiet av det flygplan som tecknas.
Bild

Angående dimensionerna, så vill jag därför fortfarande hävda att AEG G.V inte är de 27,3 meter som anges i källorna, utan betydligt närmare G.IVb på 24 m. Den här ritningen hjälpte snarare till att bekräfta det. Vad gäller längden så kan det däremot mycket väl vara korrekt som ritningen visar, att flygplanet var 10,8 m långt. Men som jag valt att göra, köra samma längd på G.IVb och min G.V-modell, har helt enkelt att göra med att fotografierna på respektive version är så lika varandra. Jag kan ha fel, men saknar tyvärr rena foton på sidovyer som skulle kunna hjälpa till med bedömningen. Höjden har jag också valt att köra på G.IVb, på ca 3,9 m. Den angivna 4,5 m har inte ens Ahremark följt i sin ritning, utan ritar upp ca 4,1 m i höjd. Det är också svårt att fotojämföra precis, men får ligga inom en acceptabel felmarginal.

Om jag var flygplansritningstecknare så skulle jag förstås gjort på precis samma sätt, litat på de angivna dimensionerna och ritat planet utifrån detta. Kalkera av fotografier blir ogörbart då vidvinkelförvrängning inte ger ortografisk (tror jag det heter) projektion. Så ingen skugga över tecknarens förmåga. Jag försöker helt enkelt bara avgöra hur långa jag ska göra de olika delarna. Och jag fortsätter helt fräckt på den inslagna vägen, i hopp om att ännu fler källor dyker upp i framtiden. Visar det sig vara helgalet så får jag göra en ny.

/Pelle
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Amen!

/M
Per.V
Namn: Per Wildarve

Inlägg av Per.V »

Otroligt inspirerande att följa detta, blir väldigt sugen på att bygga Bi-plan men när man ser alla trådarna mellan vingarna så kroknar jag direkt,
otroligt, fantastiskt arbete, inspirerande och spännande att följa.
Per Vildarve. Gotland
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Mors Per. Det är lite speciellt hantverk och jag får verkligen rekommendera de elastiska Uschi van de Rosten-trådarna. Pilligt som tusan, men när det blir snyggt så blir det snyggt. Köp någon billig modell och bara testa så du lär dig hur man gör. De allra minsta är svårast, för där blir det så hemskt trångt. Så min knöligaste modell hittills var den Phönix DIII jag riggade som seriöst övningsmoment. Den här AEG:n är enklare, för det är mer plats mellan vingar och stag. Sedan ska jag väl säga att jag inte alls är skicklig på detta. Andra har mer vana, och andra tekniker som säkert är klyftigare. Här är vad jag kan bidra med i fråga om erfarenhet:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7669
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Liten uppdatering efter några veckor. Intensiteten i bygget har sjunkit. Mest på grund av väderleken. Men jag har också stött på en del bekymmer som låter sugarna tappas en aning.

Övervingarna skulle fixas till, först med dekaler.
Bild

Sedan förberedelser för kronmärkningen, med stora vita flak, som naturligtvis förtar kamouflageeffekten. Men så här gjordes det, efter innovatörernas ihärdiga jobb med att göra flygplanen osynliga. Ungefär som att sätta glänsande mässingsdetaljer på stealthplan.
Bild

Sedan började krånglet. Jag tryckte dit några av vingstöttorna för att testa så allt funkade tillsammans. Det visade sig direkt att stöttorna är för korta. Vingen hamnade flera millimeter under den centrala biten som redan var monterad.
Bild

Som synes på bilden fick jag därför testa att förlänga stöttorna (ja, det är slarvigt gjort). Av någon anledning finns massor av små små stöttor med i lådan, som inte har något användningsområde i modellen. Däremot längre stöttor i för litet antal. Jag tror jag behöver kontakta tillverkaren och kolla vad de syftar till. I kombination blev det hela dock lite längre, men jag måste finputsa mer.
Bild

Tyvärr visade sig också infästningarna för stöttorna vara felaktiga. I undervingen sitter de nästan rätt. Men som jag tyckt mig utröna så ska mellanrummet mellan den inre och mittenstöttan vara kortare, än mellan mittenstöttan och den yttre. Modellen är gjuten tvärtom. I övervingen däremot, är den yttre infästningen placerad alldeles för långt ut. På byggritningen ser det ut som om de tänker sig att stöttan ska vara svagt vinklad utåt, men det stämmer inte med fotografier.
Bild

Så jag är i ett läge där jag dels behöver göra snygga förlängningar av 12 st stöttor, så alla passar exakt gentemot den inre del med 8 stöttor som redan är på plats. Dessutom gömma felaktiga infästningshål, byta ut de dekaler som nu har fula vita hål på fel ställen, och fixa nya på platser som stämmer bättre med källorna. Det kommer att ta en liten stund med experimenterande för att få allt rätt. Återkommer.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lider med dig. Ser ut som ett hästjobb men vi vet att du fixat det med lite tid.
Stellan Schroeder Englund
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Sakta men säkert går det framåt. Nya hål för stöttorna är fixade i vingarna. Nu ska de sitta på platser som stämmer bättre överens med fotografierna. Dekaler omgjorda på vingarna. Jag upptäckte för övrigt hur känsliga de är för luftbubblor. Det är jättefin kvalitet på dem, tåliga och sega grejor, som smiter åt bra med hjälp av dekalvätska. Men när jag grejar med hålen så har det blivit riktigt fula vita fläckar vid ett par tillfällen, där dekalen lyft och utseendet förstörts. Mycket grejande med sånt. Jag håller på och mäter in exakt hur höga stöttorna ska vara, eftersom de gjutna var för korta i förhållande till konstruktionen i mitten (som för övrigt släppt på några ställen under arbetets gång, så nu är det mycket som sitter löst och måste passas ihop). Övervingen alltså inte limmad än - därav också de något sneda stöttorna som petas hit och dit för att passa in.
Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul udda projekt.
Ser lovande ut.
Kör!
Uffe
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Per aspera ad astra!

Tummar hålls hårt...

/M
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Sakta men säkert... Det som tar alldeles fantastisk tid, är att få ihop riggningen samtidigt som tiondelsmillimeterpresicionen måste kontrolleras för alla stöttor som övervingarna ska sitta bra.

Bild
Jag har mina 0,5 mm mässingsrör, som jag sätter i ändarna på riggtrådarna. Här nedklippt i lämpliga längder.

Bild
Tanken var först att peta in 0,1 mm riggtråden inuti rören, för att få dem att verkligen sitta jättefast. Det var en fåfäng ambition, då det visat sig vara mer eller mindre omöjligt att få in en så tunn, mjuk tråd i ett 0,2 mm hål. Istället har jag gjort små klasar där rören fästs först. Det har flera fördelar, skulle det visa sig. Att få fast rören samtidigt med spänd riggtråd var tålamodsprövande, då de inte ville sitta kvar med dragkraften som påverkade dem samtidigt som limmet skulle torka.

Bild
Så istället får jag alltså fast rören, och kan sedan mycket enklare fästa riggtråden i dessa. Det blev bättre för humöret.

Bild

Bild

Mitt under arbetet, råkade jag passera en tysk flygplats och hittade en tysk flygtidning där de av en händelse hade temanummer om AEG-maskinerna. "Bomber aus Brandenburg" stod på omslaget, och en schysst artikel med bra referensbilder följde. Tyvärr slutade den åttasidiga artikeln med G.IVb, så G.V nämndes av någon anledning inte alls. Jag lyckades därför inte få ut något mer om dimensionerna. BAra att G.IVb var 24 m i vingspann och uppdaterade med dessa längre vingar för att kunna bära en 1000 kg:s bomb.

Bild
En ögonblicksbild under arbetet. Det är en bit kvar, och jag hoppas för allt i världen att det inte blir några bekymmer nu med övervingen. Jag har borrat om fästena i vingarna så stöttorna skulle hamna rätt, och trixat ganska mycket med längden på stöttorna, som tyvärr var alldeles för korta. Blir det fel där, så får jag göra om riggningen. Då blir den inte klar förrän i höst.
Skriv svar