Jag lurade ju Jonas att köpa en Roden 111 och sa att jag skulle bygga min om han gjorde det. Olle hängde också på och vad jag har hört så har dom påbörjat sina medan jag slöat.
När nu ett "Golden Age gruppbygge" startade på Hyperscale så föll bitarna på plats och jag plockade fram min modell också.
Men av vad jag läst om modellen så kommer inte bitarna falla på plats på den. Totalt obyggbar, modellen från helvetet o.s.v. är en del kommentarer jag läst. Cockpiten ser ju trevlig ut dock.
Jag hade läst att cokpitglaset var för brett så jag startade i nosen. En 0,25 mm plastremsa limmades mellan cockpithalvorna.
Samma sak gjordes på främre delen av taket på kroppshalvorna. Det här var ju inte så illa.
Sen gav jag mig på inredningen. Det visade sig att alla mellanväggar hade problem med passformen. Var dom inte för breda så var dom för höga. Dessutom med fel form.
Kapa, fila och slipa så blir det nog bra. Tur att det "bara" är fem.
Istället för att limma varje del separat i kabinen limmade jag ihop hela paketet med golv och väggar. Kanske inte rätt men jag bygger som jag vill för att travestera KSMB.
Det var lika så gott då det visade sig att golvet var för långt och även för brett i bakkant för att bottendelen av kroppen skulle passa.
Jag fortsätter att improvisera. Istället för att limma golv och väggar till överdelen så valde jag att först limma ihop dom med cockpit väggarna för att sedan limma dit undersidan av kroppen.
Då får jag ett stabilt paket som sedan kan sammanfogas med resten av kroppen. Dessutom underlättas målningen av inredningen.