Belcher Bits 1/48 Sk 14
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Belcher Bits 1/48 Sk 14
Nu när den värst hypen/baksmällan efter 08-Open har lagt sig så är det hög tid att dra igång nått nytt.
Och av nån oförklarlig anledning fick jag ett väldigt sug efter att få såga i resin
Så jag drog då självklart fram Belcher Bits North American BT-9 sats för att försöka få till en Sk 14. Inte ofta man ser en sådan bli byggd.
En "lådtitt" finns här för den som intresserad.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?p=1745395
Detta är vad man har att utgå ifrån, Belcher Bits resin delar. Förutom det så får man med en komplett occidental Harvard modell, som inte kommer att användas så mycket av.
Dessutom har jag pungat ut för en utbytesmotor från Engines & Things samt att jag har fått hjälp med att tillverka nya hjul för Sk 14, då dom typiska ballonghjulen inte kommer med.
Faktum är att jag börjar detta bygge med just motorinstallationen, då den kommer att kräva en hel del jobb misstänker jag.
Detta är dom ingående delarna.
Engine & Things Wright R-975 Whirlwind Motor
Och Belcher Bits delar
Hmm...Kommer visst behövas en del kärlek och masserande för att få motorn på plats tror jag.
Japp, nu är vi igång i alla fall, hoppas få upp ångan igen.
/Johan
Och av nån oförklarlig anledning fick jag ett väldigt sug efter att få såga i resin
Så jag drog då självklart fram Belcher Bits North American BT-9 sats för att försöka få till en Sk 14. Inte ofta man ser en sådan bli byggd.
En "lådtitt" finns här för den som intresserad.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?p=1745395
Detta är vad man har att utgå ifrån, Belcher Bits resin delar. Förutom det så får man med en komplett occidental Harvard modell, som inte kommer att användas så mycket av.
Dessutom har jag pungat ut för en utbytesmotor från Engines & Things samt att jag har fått hjälp med att tillverka nya hjul för Sk 14, då dom typiska ballonghjulen inte kommer med.
Faktum är att jag börjar detta bygge med just motorinstallationen, då den kommer att kräva en hel del jobb misstänker jag.
Detta är dom ingående delarna.
Engine & Things Wright R-975 Whirlwind Motor
Och Belcher Bits delar
Hmm...Kommer visst behövas en del kärlek och masserande för att få motorn på plats tror jag.
Japp, nu är vi igång i alla fall, hoppas få upp ångan igen.
/Johan
Senast redigerad av Johan Elvin den 19 jul 2015, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Nu är det igång på allvar
Började med att slipa ur motorkåpan så mycket som jag vågade.
Förstorade upp hålet framtill lite samt tog upp hålet för avgasröret.
Sen var det dags att ta tag i den bakre delen av kåpan.
Som synes har den 4st små luftutsläpp, men av allt jag sett ska det bara finnas 2st på vänstersidan.
Så dom på högersidan slipades obönhörligen bort. Dom kvarvarande hålen slipades fyrkantiga
Som fylldes igen med evergreen plastremsor.
Efter det blev det den ingjutna motorns tur att stryka på foten. Några snabba drag med sågen så var den historia.
Den bakre ringen borrades sen upp och slipades ur likt den främre delen.
Efter det var det bara att gifta ihop dom två delarna
/Johan
Började med att slipa ur motorkåpan så mycket som jag vågade.
Förstorade upp hålet framtill lite samt tog upp hålet för avgasröret.
Sen var det dags att ta tag i den bakre delen av kåpan.
Som synes har den 4st små luftutsläpp, men av allt jag sett ska det bara finnas 2st på vänstersidan.
Så dom på högersidan slipades obönhörligen bort. Dom kvarvarande hålen slipades fyrkantiga
Som fylldes igen med evergreen plastremsor.
Efter det blev det den ingjutna motorns tur att stryka på foten. Några snabba drag med sågen så var den historia.
Den bakre ringen borrades sen upp och slipades ur likt den främre delen.
Efter det var det bara att gifta ihop dom två delarna
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Det ser bedrägligt enkelt ut men det är ju det som är så svårt att få till. Det här blir intressant att följa!
/M
/M
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Tackar Martin.
För att få motorn att passa behövdes en del ingrepp på motorn i sej utföras.
Bara att slipa ner topparna skulle kanske räcka, men med tanke på hur mycket som jag tror faktiskt kommer synas skulle det inte bli så snyggt.
Så jag kapade helt enkelt av cylindrarna och slipade ner dom i underkant i stället.
Med alla cylindrarna nedfilade och återmonterade ser motorn kanske lite väl kompakt ut, men det får duga.
Hepp, nu passar den
En viss skillnad mot Belcher Bits försök.
/Johan
För att få motorn att passa behövdes en del ingrepp på motorn i sej utföras.
Bara att slipa ner topparna skulle kanske räcka, men med tanke på hur mycket som jag tror faktiskt kommer synas skulle det inte bli så snyggt.
Så jag kapade helt enkelt av cylindrarna och slipade ner dom i underkant i stället.
Med alla cylindrarna nedfilade och återmonterade ser motorn kanske lite väl kompakt ut, men det får duga.
Hepp, nu passar den
En viss skillnad mot Belcher Bits försök.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Okej
Nu när jag effektivt har slipat bort allt vad motorinfästning heter så behövs nytt fäste för den nya motorn, och för all del motorkåpan, göras.
Började med att forma och värma rundstav runt en passande storlek runt handtag.
På den limmades sen fyra stag. Försökte att få dom så parallella som möjligt, gick väl sådär.
En rätt ansenlig del resin slipades ut ur denna klump. Sen mättes och borrades hålen ut för motorinfästningen.
Verkar kunna passa rätt bra
Djupet mättes in.
All denna injustering gjordes såklart tillsammans med motor och motorkåpa för att få alla spel mellan dom ingående komponenterna. Inte helt enkelt alla gånger.
När jag till slut tyckte jag fått till det så satte jag dit stopp på dom fyra huvudstöttorna samt stagade upp med tvärstöttor.
Och hur det ser ut med motorn löst monterad på plats.
/Johan
Nu när jag effektivt har slipat bort allt vad motorinfästning heter så behövs nytt fäste för den nya motorn, och för all del motorkåpan, göras.
Började med att forma och värma rundstav runt en passande storlek runt handtag.
På den limmades sen fyra stag. Försökte att få dom så parallella som möjligt, gick väl sådär.
En rätt ansenlig del resin slipades ut ur denna klump. Sen mättes och borrades hålen ut för motorinfästningen.
Verkar kunna passa rätt bra
Djupet mättes in.
All denna injustering gjordes såklart tillsammans med motor och motorkåpa för att få alla spel mellan dom ingående komponenterna. Inte helt enkelt alla gånger.
När jag till slut tyckte jag fått till det så satte jag dit stopp på dom fyra huvudstöttorna samt stagade upp med tvärstöttor.
Och hur det ser ut med motorn löst monterad på plats.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Vilken utmaning Johan!
Att du orkar igenom såna projekt. Kul och lärorikt att du visar i detalj hur du gör. Följer med stort intresse.
Vad hade du tänkt dig för märkning på den?
/Daniel
Att du orkar igenom såna projekt. Kul och lärorikt att du visar i detalj hur du gör. Följer med stort intresse.
Vad hade du tänkt dig för märkning på den?
/Daniel
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Tackar Daniel.
Tjaa, jag har ju blivit kallad för självplågare på annat ställe här på forumet, så detta passar väll mig som handen I handsken .
Jag har inte riktigt bestämt mig för märkning än, men det lutar nog åt m/40 F5-89 (s/n kommer jag inte på just nu).
/Johan
Tjaa, jag har ju blivit kallad för självplågare på annat ställe här på forumet, så detta passar väll mig som handen I handsken .
Jag har inte riktigt bestämt mig för märkning än, men det lutar nog åt m/40 F5-89 (s/n kommer jag inte på just nu).
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
En av favoriterna.
Ska bli intressant att följa på lite distans
/A
Ska bli intressant att följa på lite distans
/A
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Johan! Imponerande att du får ihop motorfundamentet av plast och dessutom lyckas få det någorlunda stabilt!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14
Läge för en liten uppdatering.
Med motorns placering avklarad behövdes motorkåpan få nåt att fästas i också.
4st fästpunkter sattes dit på motorringen.
Dessa trimmades till så att kåpan blev centrerad.
Kåpan lades sen på plats med ett par distanser emellan för att få rätt avstånd till kroppen.
Sen limmades 4st mötande fästöron på insidan av kåpan
Och en provpassning med motorn för att kontrollera att allt fortfarande passar som det ska. Vilket det se ut att göra.
/Johan
Med motorns placering avklarad behövdes motorkåpan få nåt att fästas i också.
4st fästpunkter sattes dit på motorringen.
Dessa trimmades till så att kåpan blev centrerad.
Kåpan lades sen på plats med ett par distanser emellan för att få rätt avstånd till kroppen.
Sen limmades 4st mötande fästöron på insidan av kåpan
Och en provpassning med motorn för att kontrollera att allt fortfarande passar som det ska. Vilket det se ut att göra.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken