SAV m/43 - Innebelysning s.4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av Mahatma G »

Får jag föreslå att du kanske skriver en artikel till någon av modelltidningarna om hur man fixar skalenlig belysning i sina modeller, med den här och din M113 som exempel? Jag kan inte påminna mig ha läst någon sådan artikel och jag tvivlar inte på att det finns ett internationellt intresse för det, se bara på den serie som Military Modelling haft om realistiskt vädrade husruckel. Inget ont om dina modeller som sådana, jag tycker de är fantastiska, men det är ingen brist på bra byggen att visa upp. Komplementartiklar om andra aspekter av modellbygge däremot, det finns det färre av.
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran!

Tack för de vänliga orden, jag uppskattar verkligen din feedback och dina tankar kring tidningsartiklar.

Jag är osäker på hur mycket intresse det skulle finnas hos någon av modelltidningarna för detta. Jag tror dessutom att belysning i skalamodeller säkerligen är mer än väl dokumenterad i bland annat järnvägshobbyns literature.

Många modelltidningar idag lägger som bekant väldigt mycket fokus på målning, vädring och allt vad som hör till. Detta anses nog vara mer intressant och "sexigt" jämfört med arbetet som läggs ner på själva byggandet, som oftast behandlas enbart som en "nödvändig körsträcka" för att komma fram till målningen.

Tidningar verkar vara mer intresserade i extrema närbilder på penslar som drar rinningar eller sprider pigment på en modell, och då tappar jag intresset för att skriva artiklar. Militärfordonsbyggen för mig är helheten, allt från byggandet och detaljeringen till den slutgiltiga finishen (så gott jag förmår), men det är svårt att hitta tidningar som har samma helhetsapproach.

Jag har enorm respekt för de som behärskar konsten att färglägga och vädra sina modeller med otroliga resultat, missförstå mig inte, men jag har slutat köpa modelltidningar av den anledningen att så många artiklar är så fokuserade på det som sker efter byggandet är klart.
Senast redigerad av SvenYoung den 26 apr 2016, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av Henrik R »

Hallå Sven!
Oerhört coolt med belysningen, Det där har jag lust att inplentera i någon av mina framtida modeller. Effektfullt och snyggt jobbat.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Tjena Henrik!

Stort tack. Du måste prova, det är jätteroligt (och faktiskt inte speciellt svårt) att installera belysning, och jag skulle gärna se belysningseffekter i dina fantastiska modeller, så testa gärna i dina framtida byggen. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket läckert det där Sven, och riktigt snyggt finlir //Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack Lennart! Det uppskattas alltid, jättekul att det gillas.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av AndersR »

Varför gå över ån efter vatten? Kan inte detta http://www.ipmsstockholm.se/home/category/helpdesk/ vara en lämplig plats att publicera tipsartiklar på?
Du har dessutom fler tricks som du redovisat i andra trådar som även dom skulle bli uppskattade artiklar samlade på detta ställe. Alltid svårt att hitta tillbaka till saker som är begravda i gamla forumtrådar.

/Anders
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Hej Anders!

Tack för tipset!

Jag tror som sagt att om man googlar inkoppling av LED:er i tex modelljärnvägar kan man hitta en massa jätte bra SBS instruktioner. Dessa personer gör väldigt avancerade grejor. Jag gör inget avancerat alls, precis samma princip som att koppla en glödlampa till ett batteri - ena tråden till pluspolen, den andra till minuspolen, och så en lämplig strömbrytare i "loopen" så det går att tända och släcka :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av Mahatma G »

SvenYoung skrev:Tidningar verkar vara mer intresserade i extrema närbilder på penslar som drar rinningar eller sprider pigment på en modell...
Jo, jag är också rätt trött på "spanska sjukan"... :evil:
/G
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mahatma G skrev:
SvenYoung skrev:Tidningar verkar vara mer intresserade i extrema närbilder på penslar som drar rinningar eller sprider pigment på en modell...
Jo, jag är också rätt trött på "spanska sjukan"... :evil:
Instämmer.
Det finns också en annan trend som retar mig, nämligen detta enorma fokus på eftermarknadsdelar.
Många byggartiklar man ser på nätet, är mest en lista över eftermarknadsdelar.
När modellen sen visar sig inte vara märkvärdigt bra byggd, inträder en känsla av meningslöshet.

Precis som du Sven, anser jag att modellbygge i grunden handlar om gammalt gott hantverk och på det ett bra målningsjobb.
Resten är grädde på moset.

Ursäkta att jag avviker från trådens huvudämne, nämligen ditt intressanta bygge, men jag behövde släppa ut lite överskottsånga.

Uffe
Skriv svar