Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Pål Björkman »

Det var bara 30 st 737-100 byggda (totlängd 28,67m). De nya 737-200 förlängdes med två pluggar till 30,53m. Den första (station 520) var 36 tum och den andra (station 727) var på 40 tum. Om man utgår från nödutgången över vingen. Så är det fem fönster mot nosen (två nya fönster) och fyra fönster akterut (två nya fönster). Sen får var och en räkna hur mycket som ska sågas eller läggas till. Motorbyte fr JT8D-7 till JT8D-9A var inte synlig utanpå. Källa: Squadron Boeing 737 At The Gate /Pål
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Det var tydligen reverseringen som skiljer sig från den ursprungliga -100 och senbare versioner: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=530231
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Stefan S skrev: 30 jan 2019, 00:18
Andre B. skrev: 29 jan 2019, 16:42 Ja, det är lite vad jag hört och sett med. Och en anledning till att jag till slut valde Airfix 727:a ändå.

Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?

Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...

Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...

Mvh. André
Fast det är ju de nyaste 737:orna som Zvezda kommer ut med....

Stefan
Ja, annars hade man ju inte behövt bakdatera den om Zvezda's utgåva var en -100 eller -200. Det är rätt mycket billigare då att såga i en Airfix -200...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

727:an kom med posten idag. Är rätt kul att se skillnaderna i storlek mellan 707-436, 727-256 och 737-200...

IMG_20190130_224034_848.jpg
IMG_20190130_224034_848.jpg (54.52 KiB) Visad 7049 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Börjar få lite fason på motorer och vingar.

IMG_20190130_223855_920.jpg
IMG_20190130_223855_920.jpg (37.85 KiB) Visad 7049 gånger

Motorerna lite löst monterade på vingen. De saknar fortfarande de där "Blixt Gordon utblåsen" baktill samt "spinners".

707:an saknar även turbinblad fram något Airfix fick till när det gäller 727:an och 737:an. 737:ans motorer är dock några millimeter för korta vad jag förstått...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Det slog mig en sak nu...

Jag har inte lagt någon vikt i nosen på 707:an och heller inte på 737:an. Och förstår att det verkligen är ett måste på 727:an. Får se vad jag får hitta på för att lösa det där...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Jag fick för lite tyngd i nosen på min Stratocruiser så jag byggde en passagerartrappa som stötttar up bak: https://www.ipmsstockholm.se/home/en-sv ... tocruiser/
Senast redigerad av Björn B den 16 maj 2020, 00:44, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Björn B skrev: 31 jan 2019, 02:27 Jag fick för lite tyngd i nosen på min Stratocriser så jag byggde en passagerartrappa som stötttar up bak: https://www.ipmsstockholm.se/home/en-sv ... tocruiser/
André: Just Boeing 727 är väl en av de mest lämpade maskinerna att glömma vikten i. :)

Bild

När man ser jämförelserna mellan de olika 737:orna är det egentligen lite märkligt att den fortfarande kallas 737. Med tanke på hur lika 707, 727 och 737 är i flygkropp och nos, är skillnaden mellan den första och den senaste 737:an (inte bara exteriören) så stor att det väl i praktiken är ett nytt flygplan.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Gabriel »

Snyggt André, det här kommer nog bli en härlig kärra när den är klar!
Björn Fransson skrev: 31 jan 2019, 09:20 När man ser jämförelserna mellan de olika 737:orna är det egentligen lite märkligt att den fortfarande kallas 737. Med tanke på hur lika 707, 727 och 737 är i flygkropp och nos, är skillnaden mellan den första och den senaste 737:an (inte bara exteriören) så stor att det väl i praktiken är ett nytt flygplan.
Jag tror att beteckningen reflekterar användningsområdet snarare än utseendet. 707-an var ju byggd för att flyga långsträckor, medans 727 och 737 snarare var byggda för korta och medellånga distanser. Att sedan stjärtpartierna ser helt olika ut mellan 727 och 737, kan vara en förklaring till varför de inte har samma beteckning.
Men jag förstår vad du menar när man ser på 737 MAX, jämfört med de ursprungliga modellerna. Framförallt när man ser på kommande MAX 10 som har ett helt omarbetat landställ för att flygkroppen blivit så lång att den skulle riskera att slå banan i vid rotation under start med de ursprungliga ställen.

/Gabriel
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Redan -600 och uppåt fick väl längre ställ?
Skriv svar