bildreportage från Arsenalen ligger uppe

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av Lars Befring »

http://www.ipmsstockholm.se/home/

Återigen!

Superkul!

nästa gång fixar vi ett 20-tält i buskarna utanför så att man kan uppleva(för britter och dom som var i flygvapnet)/återuppleva en äkta tältnatt :D

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: bildreportage från Arsenalen ligger upp

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för det trevliga reportaget!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av magnusf »

Här kommer en direklänk, det är sådant drag på rapporteringen nu så saker trillar neråt raskt: http://www.ipmsstockholm.se/home/arsena ... fest-2014/

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av Robin Nilsson »

Lars Befring skrev:http://www.ipmsstockholm.se/home/

Återigen!

Superkul!

nästa gång fixar vi ett 20-tält i buskarna utanför så att man kan uppleva(för britter och dom som var i flygvapnet)/återuppleva en äkta tältnatt :D

/L
Det bästa passet som eldvakt är runt tretiden på natten, bra att komma upp från marken och sträcka på ryggen och värma upp sig lite ungefär mitt på natten ....
/ Robin
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av BrianKuehn »

Va Robin?? Hade inte ni fältköket igång?? Jag har sovit mången kalla nätter, visserligen i scoutsammanhang, på sovsäcken för att det är för varmt i tältet...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av Lars Befring »

Brian, kaminen är en del av tältkonstruktionen och sovsäck är en stor NEJ NEJ i svenska militären...

Man eldar i princip alltid på natten, om det inte är eldningsförbud pga upptäcksrisken, om inte annat så för att koka kaffe =)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag hade sovsäck (ingick i utrustningen för en kompanikvartermästare).

Vi eldade i tältkaminen, med minus 30 ute så är det självmord att låta bli. Första tältnatten (nån vecka före midsommar) under militärtjänsten så var det en knäppgök som minsann hade varit scout och dessutom fjällvandrat med sin far och bott i tält och man behövde inte alls elda nänämensan så vi kunde låta bli att elda och då behövdes det minsann ingen eldvaktslista. Befälen log lite snett med en sardonisk glimt i ögat och lät oss hållas och sa 'Lycka till, sov gott ...' Det blev den ruggigaste och kallaste jävla natt jag genomlidit. Nästa natt hade vi fyr i kaminen, punkt och slut sen fick scoutfånet tycka vad han ville, han frös också som en hund så jag tror han ändrade uppfattning ...
Man eldar i kaminen om det inte är garanterat att vara minst 18 grader varmt ute hela natten.

Jo vi hade fältkök, MEN vi hade även hela kokbilen med ett kök som skulle klara 150 man så varför i hela friden skulle vi dutta med fältköket för ? :-D Nylagad varm mat, kaffe kunde fixas när som helst, ångpannan skulle hållas igång om det var risk för frostgrader ute och vid minus 30 i Borensberg så eldades den hela natten (tältets eldvakt fick springa ut och sköta ångpannan). Natten före Lucia (- 30) så tog jag flera av eld-passen för att fordonsförarna skulle få sova och satt och fläktade kall luft mot kaminen så att den goa värmen kunde sprida sig, till slut blev det nästan för varmt för folk :-D
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: bildreportage från Arsenalen ligger uppe

Inlägg av Janne Nilsson »

När jag gjorde lumpen på S3 i Boden 85-86 så fick man ingen sovsäck. Efter en fältvecka i September skaffade alla egen sovsäck att ha med sig och efter November, skoterkängor.

En snubbe somnade under eldvakten varpå alla vaknade av att det var svinkallt och att han frenetiskt försökte göra upp eld. Han fick sig några hurringar. Han var bara glad av vi inte anmälde honom.

Anledningen till att man höll pannan varm var hos oss mest för att det skulle gå snabbare att laga till maten och framförallt frukost och kaffe. Den eldades även under omgruppering vill jag minnas?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar