Beväpning på A32 Lansen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Under mina arkivbesök för att hitta riktiga ritningar till Rb04 hittade jag en bra beskrivning av vad som kunde lastas var på Lansen. Jag har lagt upp dom sidorna i vad som förhoppningsvis kommer att bli en längre artikel om Lansens beväpning:

http://www.ipmsstockholm.se/home/catego ... reference/

Om någon har synpunkter eller mer information tar jag gärna emot den via forumet eller min mejl

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Erik Liljegren »

Om en maskin skulle beväpnas med två 600 kg bomber så satt de på balk B i balkläge 2, men monterades övriga balkar då trots att de var tomma?

Vilka av balkarna i Tarangus modell är balk B förresten?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Balkarna monterades på och av efter behov, men kunde vara kvar tomma.
Balk A är en lite mindre balk med rundad fram och bakkant.
Balk B är större med sned framkant och vertikal bakkant.
Balk D är vertikal både i framkant och bakkant och sitter centralt under flygkroppen
Balk GV, GH(vänster och höger) är ju till för Rb04 och finns i minst två versioner en för skarp robot och en för blind

Balk C Verkar vara en balk för J32B

Mer info kommer
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

Bilder på A och B balk är postade
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

Ritning av bomber raketer och Rb04 är tillaggda till artikeln

http://www.ipmsstockholm.se/home/bevapn ... 2a-lansen/

en förhandstitt:

Bild

Det ska gå att ladda hem en pdf version av ritningen via artikeln... det är första gången jag försöker mig på något sådant så tala gärna om om det fungerar.

hoppas att det inspirerar

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Emil Lindberg »

Många av de bomb- och rakettyper som användes på Lansen är på gång som resindelar från Maestro models. När de finns för försäljning har jag dock inte vetskap om

/Emil
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Erik Liljegren »

Tackar, lysande!

Till och med jag har skaffat mig en Lansen i 1/48 fat jag tänkte hänga två stycken minbomb m/56 under vingarna på min. Det ska vara brittiska 1000lb GP om jag inte har fel och sådana har jag liggande.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

Kul att du gillar artikeln! det kommer mer med bla boz/box 3 med sin specialbalk och den coola brandbomb 58!

MEN!!!

någonstans i tillverkningsprocessen av Tarangus Lans missades B balken i modellen! Jag kommer att lägga upp en 3plansvy av balken så som jag har tolkat den enligt skisser och bilder.

Jag har pratat med Max och han kommer att ta fram en B balk.

en sak jag har gjort fel på ritningen är att 1000 pundaren ska hänga på samma sätt som dom övriga bomberna, dvs fenorna ska bilda ett kryss sett bakifrån inte ett +

Lycka till!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Erik Liljegren »

Lars Befring skrev:Hej!

Kul att du gillar artikeln! det kommer mer med bla boz/box 3 med sin specialbalk och den coola brandbomb 58!

MEN!!!

någonstans i tillverkningsprocessen av Tarangus Lans missades B balken i modellen! Jag kommer att lägga upp en 3plansvy av balken så som jag har tolkat den enligt skisser och bilder.
Jag har pratat med Max och han kommer att ta fram en B balk.

en sak jag har gjort fel på ritningen är att 1000 pundaren ska hänga på samma sätt som dom övriga bomberna, dvs fenorna ska bilda ett kryss sett bakifrån inte ett +

Lycka till!

/L
Ok, bra! Jag funderade på en BOZ-3 också. Jag har inte börjat på min A-32 än, jag tänkte vänta och se vad Maestro släpper. En B-balk blir bra då. Kommer det etsade grejer också som instrumentpaneler, bälten? Luftbromsar i resin?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Beväpning på A32 Lansen

Inlägg av Lars Befring »

om jag kommer ihåg rätt blir det i fotoets:

CP
Exterör
Luftbromsar
Stege + FOD skydd
men jag kan komma ihåg fel

JO just det det kommer naturligtvis Rb04C/D oxå med Skarp balk Vänster och Höger, men då ska jag modellera klart den först! :oops:
/L

Bild
Bild
Bild
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar