SK16

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SK16

Inlägg av Björn B »

Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: SK16

Inlägg av Andre B. »

Har ju tyvärr inte några gamla dekaler från Heller till en SK 16 liggande. Och det finns väl ett och annat att önska rörande de dekalerna idag...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SK16

Inlägg av Björn B »

Nej men märkningsbeskrivningen visar bara ett plan med en special märkning, en mygga så det borde gå att plocka ihop kronmärken och siffror från andra ark.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: SK16

Inlägg av Andre B. »

Ja, därav lite min fråga rörande vilka andra dekalark som kan fungera (Mustang, Spitfire, J 21 etc...?).
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: SK16

Inlägg av MartinN »

Det fanns ju ett otal varianter av märkning på Sk 16 men kronmärkena var nog närmast alltid samma dimensioner på under hela tiden 16 var i tjänst och det lär ha varit samma schabloner som användes på flottiljerna för att måla andra typer också så kolla diametern så lär du kunna hitta alla kronmärken (och siffror) på olika ark. Jag minns inte storlekarna i huvudet men Mustang låter inte orimligt. Inte J21/J22 heller. Spitfire hade väl en udda dimension vid leveransen om jag minns rätt. Bäst att mäta. Myggor och andra specialmärken kan bli svårare att hitta. Peter Lianders bok om Sk 16 innehåller ju mängder av bilder och även sådana med vintercamouflage om jag inte missminner mig. En hake kan vara om du väljer en gul 16 – då behöver du kronmärken utan gul ring och jag har inte koll på om det finns färdiga nu för tiden. En vit UN-märkt är ju en annorlunda variant. Utan kronmärken då tyvärr. Kul bygge för övrigt, väcker många minnen. /Martin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: SK16

Inlägg av Andre B. »

Hrj Martin,
Tittade lite på lite bilder på gula SK16. Att måla en gul verkar rätt spännande. Och hittade en bild på en gul SK16 i den gamla tråden som gör att man undrar om kronmärkena ändå hade gul ring på vissa. Och många nyanser av gult var det...

Screenshot_20230802-001253.jpg
Screenshot_20230802-001253.jpg (145.69 KiB) Visad 3898 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: SK16

Inlägg av Mats Averkvist »

Observera att min bild här visar en gul veterankärra (Sk 16B - SE-CHP).
Gula Sk 16B tror jag inte fanns...
Och för att göra en Sk 16A som var gula på Ljungbyhed så krävs ombyggnad av bakre delen av kabinen. Finns som konverteringskit från Czech Master Resin.
viewtopic.php?t=8895&start=10
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: SK16

Inlägg av MartinN »

Nej, jag är också tveksam till om det fanns gula 16B. Men däremot bokstavsmärkta (från åtminstone F1?). Men jag minns att det var svårt att hitta bokstav i rätt storlek – men det var nog 40 år sedan och i 1/48 och mycket har ju hänt sedan dess. Dessutom var de vita UN-märkta också 16A, det tror jag mig minnas.

Vad jag ville säga med mitt inlägg var att kronmärken sprutmålades med schabloner på den tiden och att det fanns ett begränsat antal storlekar och på märkningsritningar angavs vilka storlekar som skulle användas på respektive typ. Nu används ju självhäftande märkning och då är det ju bara att beställa precis vilken storlek som helst. Men om man flyger warbird går det säkert att leva med en dekal trots att det inte var så när 16 var aktiv.

Jämför med Swedish Air Force Historic Flights snygga 16028 — där har man bemödat sig och målat som det ”ska” vara. Men det är ju verkligen inget fel i att bygga modeller av warbirds om det är roligt. Det är ju trots allt det viktigaste och då skulle ju en sak som huven (eller avgasröret) kunna bortses ifrån. Inte minst den flygplansfamilj vi slarvigt kallar Sk 16 fanns ju i många versioner där allt möjligt varierade. Det går ju att bygga en för att lära sig att bygga en till, lite bättre. Lycka till med vad du än väljer!!

/Martin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: SK16

Inlägg av Andre B. »

Börjar komma ihåg varför jag inte skaffade någon SK 16 att bygga för en åtta, tio år sedan... :)
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SK16

Inlägg av Stellan »

Vill man bygga annorlunda men ändå standard....

Innan FN skickade en handfull vita Sk 16A på utlandstjänst 1958 var de vitmålade med kronmärken och fenkod 01-06 i svart, ingen flottiljsiffra. Vill minnas att 01-04 var de som sedemera skickades till Libanon (UNOGIL) och två var i reserv. Svart antiglare på nosen och svarta walkways på vingarna. Kronmärkena måladses över och UN i svart målades i dess ställe. Så, standard men annorlunda :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar