Färgenkät

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.

Vad använder du för färger ?

Humbrol
19
14%
Gunze Mr Color
5
4%
Gunze Mr Hobby
19
14%
Tamiya
36
26%
Model Master
3
2%
Vallejo
26
19%
Ammo-MIG
6
4%
AK
7
5%
Mr Paint
18
13%
Mission Model
0
Inga röster
 
Antal röster: 139

olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Färgenkät

Inlägg av olindau »

Jag håller på att uppdatera våra Color Charts på hemsidan. Då trampar man snart ner i färgträsket.
Jag har har gjort en sammanställning från nätet över vilka färger modelltillverkarna anger i sina beskrivningar.
Nu vill jag veta vilka färger du använder. Jag kan max ha 10 alternativ och du kan kryssa i max 3 st ( och inte ett som det står).
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färgenkät

Inlägg av Fenix »

Humbrol är fortfarande min "main" färgserie men jag har även testat andra färger och blivit förälskad i Hataka Hobby's färgserier (Modern Luftwaffe, Early RAF, mm)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färgenkät

Inlägg av Stellan »

Sedan har vi ju Xtracrylics och Lifecolor och några märken för warhammerfiggar mm. Men är det max 10 så är det. Kanske det går att uppdatera frågan med några utbytta om de inte får några röster?
Stellan Schroeder Englund
jocke thylin
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:25
Namn: Jocke Thylin
Ort: Visby

Re: Färgenkät

Inlägg av jocke thylin »

Den senaste tiden har jag använt en del färger från HATAKA också.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Färgenkät

Inlägg av Janne Nilsson »

Oh det där blir svårt,

I sprutan har jag länge kört med Tamiya men går över mer och mer till Ammo of Mig. Funderar på att köra Andrea i sprutan också när det kommer till figurer.

Penselmålning använde jag länge Humbrol men har i stort sett fasat ut dem men använder tillsammans med Testors, Printers Ink och konstnärsolja för olika effekter. Annars håller jag mig till Andrea när jag penselmålar med inslag av Vallejo, Reaper, Darkstar och Scale75.

Komplicerat?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Färgenkät

Inlägg av olindau »

Komplicerat är det väl inte, men mycket att välja på och färgvalet kan ju bero på många faktorer som vad man bygger pansar/flyg/bil/figurer/båtar mm. Sen verkar ju laquer/enamel vara på väg tillbaka efter en akrylboom ledd av Vallejo/Mig/Lifecolor mm. Kan också bero på vad din närmaste handlare erbjuder eftersom det verkar vara svårt att flyga vissa typer (t.ex Humbrol) nuförtiden.

Jag gjorde ett inlägg till "Färgenkät del 2" med mera färger som man då vanligen måste beställa på nätet.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färgenkät

Inlägg av Fenix »

Största orsaken att jag använder Humbrol är för att det har alltid varit lättast att få tag på. Men jag funderar på att fasa ut humbrol men vet inte vad jag ska ha istället.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Färgenkät

Inlägg av Andre B. »

Lägg gärna in Tamiya's sprayfärger (SA och ST) i "enkäten". De färgerna verkar leva sitt eget liv och det finns idag inga jämförelser mellan dem och alla andra färger/tillverkare (utom den tabell som finns i kunskapsbanken). Dessa sprayfärger är bra och är ibland mycket lätta att använda och få ett bra resultat med.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Färgenkät

Inlägg av Plasticbattle »

I mostly spray Tamiya, but occasionly Humbrols, Vellejo and Ammo
I brush paint Humbrols often mixed with some Mig oils.
The only paint ... in my opinion .. that can be used for everything ... is Humbrols. All the others have weaknesses and/or not up to the job.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Färgenkät

Inlägg av Stefan E »

"Basen" i min färglåda är och kommer alltid att vara Humbrol, trots vissa kvalitetsproblem på sista tiden.

Andra märken som jag använder flitigt;

White Ensign Colorcoates ( numera Soverign Colorcoates)

MRP är ett märke och en färgtyp som jag blivit mycket förtjust i och använder alltmer.

Alclad för Metall-färger och Primers

I min låda finns också burkar från Revell, Molak, Airfix, Tamiya och en hel del sprayburkar från Biltema.

Stefan E
Skriv svar