Ward LaFrance Kongo - nya bilder s3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Ward LaFrance Kongo - nya bilder s3

Inlägg av SvenYoung »

Då var det dags för ett nytt bygge, 2016's första (och antagligen sista haha).

För ett par år sedan när jag tittade på några filmer från Kongo blev jag glatt överraskad att se att svenskarna använde en Ward LaFrance M1A1 bärgare där borta. Accurate Armours resinbyggsats i 1/35 köptes in omedelbart, och sedan dess har jag tittat många gånger i lådan och pillat. Dock har jag inte kunnat förmå mig att starta modellen, resin är helt enkelt inte mitt favoritmaterial. Dessutom tyckte jag att AA hade tagit en del genvägar för att kunna gjuta upp vissa delar, och det blev på bekostnad av detaljerna i vissa fall.

För tre veckor sedan bestämde jag mig för att göra ett ryck, och scratchbygga några av konstruktionerna som jag tyckte kunde detaljeras lite mer.

Sedan spårade det ut totalt..

Hittills har jag inte använt någon av delarna från AA's modell, även om jag troligtvis kommer att ta av fjädringen och hjulupphängingen när jag kommer dit.

Detta är inte på något sätt menat som kritik mot AA's modell, den är superfin, men jag kände att jag ville ta en annan approach till bygget.

Nåja, här kommer lite bilder. Det är tidigt än, och roligt har det varit. Hoppas inspirationen hänger i sig. :-)

Det mesta är torrpassat på bilderna, så lite snett och vint är det i vissa bilder. Varför plasten ser vitare ut i ena bilden vet jag inte, skit bakom ratten i Photoshop antagligen ;-)

Fortsättning följer.

Notera dagens datum, vi får se om modellen är klar om 4 år! :-) :-)

Tack för titten!

Edit - efter en liten omröstning på allmänna forumet, har jag nu bytt ut bilderna så bakgrunden är svart istället för grå. När modellen blir målad kanske jag byter tillbaka till ljusare bakgrund igen, vi får se när den dagen kommer :-)

Bild

Bild

Bild

Winscharna till kranen på plats.

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 21 feb 2016, 10:16, redigerad totalt 3 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Svensk bärgare i Kongo (scratchbygge)

Inlägg av Gabriel »

Så långt ett mycket snyggt arbete. Och en väldigt trevlig och udda förebild för den delen också! Jag bänkar mig och följer med stort intresse! :D

/Gabriel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vadå "snett och vinnt"? Jag tycker det ser spikrakt ut.
Ser fram emot att följa ett inspirerande scratchbygge.
Uffe
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha, Gabriel och Ulf, det uppskattar jag verkligen. Var beredda på ett långdraget bygge igen, men förhoppningsvis inte 4 år som det förra :-)

Ulf, jag är tacksam att höra att det inte blev snett och vinnt, inte alltid lätt att få chassin och sån't rakt.
Senast redigerad av SvenYoung den 31 jan 2016, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mållös. Absolut stum av mållöshet. Vet inte ens om det är lagligt att scratcha så här komplett, det handlar ju inte om lite extra detaljering utan du duttar några få originaldelar istället för tvärtom. Tror du är klar innan halvårsskiftet om inte kvartalsskiftet med den farten du har uppe.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Men herregud Sven! "Jag gillar inte resin så därför karvar jag till modellen i plast istället." Låter typ intuitivt :-) ! Det är en ganska dyr mall du skaffat dig :-) !

Bara resten kvar, ser fram emot resan!

Hälsningar

Magnus
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

8-) Hej Sven!
Yes!! kognitiv förstärkning för att uppnå ett högre mål :D Huvudsaken är att vi når våra drömmars mål ;) Samtidigt växer ju stashen med reservdelar :shock: (har f.ö. redan införskaffat trailer till den andra lastbilen) /Pål
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha Stellan, Magnus och Pål för de vänliga orden!

Stellan, än så länge håller takten i sig. Försöker att hålla mitt nyårslöfte att bygga lite snabbare. Ett kort pass varje dag (ca en timme på vardagar, längre på helgerna) hjälper oändligt mycket.

Magnus, haha, jo det blir ett dyrt projekt det här, något jag tänker på hela tiden. Men, men, det är roligt och det är ju huvudsaken. AA's modell hjälper mig en stor bit på väg i allafall.

Pål, du har rätt, stashen med reservdelar blir inte mindre när man göt så här.. :-) Kul att du har skaffat trailern också, ser fram emot att se ditt bygge!
"Svenne-Kongo"

easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Detta ska följas, var så säker! Härligt med en byggtråd från dig Sven, det ser riktigt bra ut!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack, Henrik! Jättekul att det gillas så här långt och att du vill följa bygget. Skall försöka posta uppdateringar med jämna mellanrum.
"Svenne-Kongo"

Skriv svar