För ett par år sedan när jag tittade på några filmer från Kongo blev jag glatt överraskad att se att svenskarna använde en Ward LaFrance M1A1 bärgare där borta. Accurate Armours resinbyggsats i 1/35 köptes in omedelbart, och sedan dess har jag tittat många gånger i lådan och pillat. Dock har jag inte kunnat förmå mig att starta modellen, resin är helt enkelt inte mitt favoritmaterial. Dessutom tyckte jag att AA hade tagit en del genvägar för att kunna gjuta upp vissa delar, och det blev på bekostnad av detaljerna i vissa fall.
För tre veckor sedan bestämde jag mig för att göra ett ryck, och scratchbygga några av konstruktionerna som jag tyckte kunde detaljeras lite mer.
Sedan spårade det ut totalt..
Hittills har jag inte använt någon av delarna från AA's modell, även om jag troligtvis kommer att ta av fjädringen och hjulupphängingen när jag kommer dit.
Detta är inte på något sätt menat som kritik mot AA's modell, den är superfin, men jag kände att jag ville ta en annan approach till bygget.
Nåja, här kommer lite bilder. Det är tidigt än, och roligt har det varit. Hoppas inspirationen hänger i sig.

Det mesta är torrpassat på bilderna, så lite snett och vint är det i vissa bilder. Varför plasten ser vitare ut i ena bilden vet jag inte, skit bakom ratten i Photoshop antagligen

Fortsättning följer.
Notera dagens datum, vi får se om modellen är klar om 4 år!

Tack för titten!
Edit - efter en liten omröstning på allmänna forumet, har jag nu bytt ut bilderna så bakgrunden är svart istället för grå. När modellen blir målad kanske jag byter tillbaka till ljusare bakgrund igen, vi får se när den dagen kommer

Winscharna till kranen på plats.