Småskaligt bokslut 2015

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Småskaligt bokslut 2015

Inlägg av Joakim Hultman »

Så är året snart till ända, och det är dags att redovisa vad jag presterat.

Bild
I juni färdigställde jag sent omsider det kinesiska slagskeppet Ting Yuen i skala 1/350! Mycket fin modell från Bronco Models, där reling i fotoets ingick. Det blev lite si och så med riggningen på sina ställen, och det svarta blev lite väl mörkt. Men för att vara mitt första större ytfartyg är jag nöjd.

Under byggets gång har jag läst flera böcker om det sino-japanska kriget 1894-95 där Ting Yuen deltog, och rentav besökt det kejserliga sommarpalatset i Beijing varifrån änkekejsarinnan och hennes stab ledde kriget. Kort sagt en fascinerande historia!

Och för övrigt: Nu kommer du inte längre vara outmanad på Open, fåtöljamiral Ulf!

Bild
I september färdigställde jag ett av mina 1920-talsbyggen för temaklassen på 08 Open nästa år. Rysk Mk. A Whippet, i skala 1/72 från Emhar. Enkel, men kul modell att bygga.

Bild
Sist ut för året nu i december färdigställde jag denna franska Char B1 bis. Skala 1/76 från Revell (ex-Matchbox). Förvånansvärt trevlig modell, med tanke på dess ålder. Jag korrigerade och detaljerade den på otaliga ställen.

That's it folks! Ett väldigt klent byggår för min del.

Bild
Nu inför 2016 ser byggbordet ut så här.
Övre delen av byggmattan upptas av pansarloket Pjotr och hans kamrater. Bygget ligger för närvarande i dvala, då jag behövde en paus från det.

Längre ned till vänster ligger en Austin Kegresse som några av er kanske känner igen från dess byggtråd. Ju mer jag bygger på den, ju mer upptäcker jag vilka dåliga byggsatser jag använder mig av för denna kit-bash. Som tur är finner jag ett visst nöje i att detaljera och korrigera.

Till höger syns Airfix gamla Mk. I, som håller på att förvandlas till en Supply Tank.

Med det önskar jag er ett gott nytt modellår!
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Småskaligt bokslut 2015

Inlägg av Lars Befring »

Jocke, dina modeller är större än skalan!
Vi ses 2016!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Även om det är mängdmässigt småskaligt så är ju objekten helt underbara! Whippeten är en klar favorit!
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Ting Yuen är verkligen vacker, helt klart ett udda men läckert bygge som du ska vara stolt över. Annars så är min favorit din Char B1 Bis, kan väl hända att jag är en sån där Matchboxtok och att det påverkar mig...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mange gillar! Och ser fram emot återstarten på Pjott och hans polare!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fina skapelser, fartyget är verkligen vackert //Lennart
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack så mycket, mina herrar! :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Få men naggande goda byggen :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Hur fina som helst! Grym finish på hela trojkan.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Trevliga byggen! Har både Whippeten och Char B i högen fast i 1/35.

Micke A
Skriv svar