I juni färdigställde jag sent omsider det kinesiska slagskeppet Ting Yuen i skala 1/350! Mycket fin modell från Bronco Models, där reling i fotoets ingick. Det blev lite si och så med riggningen på sina ställen, och det svarta blev lite väl mörkt. Men för att vara mitt första större ytfartyg är jag nöjd.
Under byggets gång har jag läst flera böcker om det sino-japanska kriget 1894-95 där Ting Yuen deltog, och rentav besökt det kejserliga sommarpalatset i Beijing varifrån änkekejsarinnan och hennes stab ledde kriget. Kort sagt en fascinerande historia!
Och för övrigt: Nu kommer du inte längre vara outmanad på Open, fåtöljamiral Ulf!

I september färdigställde jag ett av mina 1920-talsbyggen för temaklassen på 08 Open nästa år. Rysk Mk. A Whippet, i skala 1/72 från Emhar. Enkel, men kul modell att bygga.

Sist ut för året nu i december färdigställde jag denna franska Char B1 bis. Skala 1/76 från Revell (ex-Matchbox). Förvånansvärt trevlig modell, med tanke på dess ålder. Jag korrigerade och detaljerade den på otaliga ställen.
That's it folks! Ett väldigt klent byggår för min del.

Nu inför 2016 ser byggbordet ut så här.
Övre delen av byggmattan upptas av pansarloket Pjotr och hans kamrater. Bygget ligger för närvarande i dvala, då jag behövde en paus från det.
Längre ned till vänster ligger en Austin Kegresse som några av er kanske känner igen från dess byggtråd. Ju mer jag bygger på den, ju mer upptäcker jag vilka dåliga byggsatser jag använder mig av för denna kit-bash. Som tur är finner jag ett visst nöje i att detaljera och korrigera.
Till höger syns Airfix gamla Mk. I, som håller på att förvandlas till en Supply Tank.
Med det önskar jag er ett gott nytt modellår!