SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson

SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale

Inlägg av Björn Eriksson »

SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48

Byggde den i skala 1:72 för några år sedan, men det var på förnedringstiden då jag ännu inte upptäckt verktyg och hjälpmedel som Airbrush, panelristare m.m. som tur är har man väl utvecklat bygg och målningsteknik sedan den tiden då det begav sig.

Får tre stycken 1:48 ESCI/Airfix Viggen över nu när Tarangus Viggen står för dörren, man vill ju inte kasta dom så jag tänkte att jag skulle försöka göra något vettigt av dem trotts allt, och då passar ju detta byggprojekt alldeles utmärkt för det ändamålet.

Kort Historik
J 37X "Snabel-Viggen" Var ett samarbetsprojekt mellan SAAB och Tyska MBB i avsikt att ta fram ett stridsflygplan med bl.a. PST (Post-Stall-Teknik) för att kunna operera i höga flyglägen.
Tyska MBB (Messerschmidt Bölkow Bluhm) sökte 1979 kontakt med SAAB-Scanias Flygdivision för ett eventuellt möjligt samarbete med att ta fram ett mycket avancerat försöksflygplan.
MBB ansåg att Viggen var det mest realistiska flygplanet för denna provutvecklingen, att man valde Viggen var bl.a. att den var avancerad redan på 60-talet med sina canardvingar.

Sagt och gjort man började att träffas på SAAB och i Tyskland. Expertgrupper arbetade under cirka ett halvår för att ta fram ett koncept för ett provflygplan. Projektet kallades J 37X och kostnadsberäknades till 4-550 miljoner kronor.
I konceptet hade man kommit fram till att följande utvecklingsbitar skulle ingå.

Två av varandra helt oberoende rörliga canardvingar.
Vridbart utblåsningsmunstycke alternativt rörliga "vectorpads"
Nedåtriktade luftintag för höga flyglägen (därav öknamnet "Snabel-Viggen)
Vätskedriven raketmotor med placering ovanpå jetmotorns utblås för att åstakomma mer dragkraft vid extrema manövrar.
Sex stycken ventilerade bakkantsroder "Haferons" som skulle kunna fungera som extra luftbromsar.
Förhöjd fena, även det beroende höga flyglägen.

Tyvärr gick allt i stöpet efter ett halvår då den Svenska sidan inte ville satsa tillräckligt mycket pengar i projektet.
MBB gav dock inte upp sina planer utan vände sig då till USA och Rockwell, som tillsammans tog fram experimetflygplanet X-31

Sammarbetet var dock inte helt förgäves, kunskaper och delar från projektet återfinns idag både i JAS 39 Gripen och Eurofighter 2000

Bild
Två skisser på J 37X ur Flygets Årsbok "Flyg 91"
Bild

Bild
Här är Robert Westerbergs fina färgteckning av J 37X

Bild
MBB/Rockwell X-31
Bild
Vectorpads
Bild
Flygprov utan fena
Bild

Bild
Så här långt har jag kommit på min fuskstartade J 37X i 1:48
Cockpit nästan klar, underdelen av huvudvingen omristad.

Lite bilder på min byggda J 37X i 1:72 (Heller)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Rockwells X-31 fick stå förebild när scratchade "vectorpadsen" till min
J 37X, man kan också ana att Rockwell har tittat på Viggens motorutblås
för det finns ju helt klart likheter!
Bild

Bild
Senast redigerad av Björn Eriksson den 02 maj 2014, 14:57, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Knajd

Re: SAAB-MBB Project J 37X "Snabel-Viggen" Airfix 1:48 scale

Inlägg av Knajd »

Väldigt coolt projekt!
Björn Eriksson

Tack Knajd!
Senast redigerad av Björn Eriksson den 01 feb 2014, 07:37, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, det här kommer bli spännande att följa Björn!
Björn Eriksson

Tack Henrik!

Det är just sådana här specialprojekt som kittlar min bygglädje, men lite galen har man ju alltid varit.
Senast redigerad av Björn Eriksson den 01 feb 2014, 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Häftigt! Den ser riktigt udda ut i vinkeln när canarderna knappt syns.
Sen hajade jag till på bilden på X-31 utan fena. Den måste vara bortretuscherad. Bilderna är ju samma i grunden.

Ska bli roligt att följa bygget. Ska den bli i gråskalan som din lilla?

/Daniel
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Daniel_A skrev: .....
Sen hajade jag till på bilden på X-31 utan fena. Den måste vara bortretuscherad. Bilderna är ju samma i grunden.
...

/Daniel
Troligen photoshoppat ;-)
Jag hittade denna text-snutt
"Eventually, simulation tests on one of the X-31s showed that flight would have been stable had the plane been designed without the vertical fin, because the thrust-vectoring nozzle provided sufficient yaw and pitch control." men det sägs inget om att man provat att flyga helt utan vertikal fena.

här : http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell-MBB_X-31
Det fanns nån bild till men den var sämre gjord ...

Häcken på den överlevande som står på museum (dan andra kraschade p.g.a. igenisat pitot-rör)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Image ... X-31-2.jpg

/ Robin
Björn Eriksson

Tack Daniel och Robin!

På sätt och vis kommer den att ha en gråskala, eller snarare en Blå/Grå skala i splinterutförande.
Senast redigerad av Björn Eriksson den 01 feb 2014, 07:38, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

VolshebNik
Namn: Nikolaj

Inlägg av VolshebNik »

Very interesting project, Björn!
I like how this X-Viggen looks like. Considering all your current skills and experience I would expect very nice bird at the end.

Will follow your WIP closely :)

Good luck!
Nik
Björn Eriksson

Thanks Nikolaj!
Senast redigerad av Björn Eriksson den 01 feb 2014, 07:38, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Skriv svar