Byggde den i skala 1:72 för några år sedan, men det var på förnedringstiden då jag ännu inte upptäckt verktyg och hjälpmedel som Airbrush, panelristare m.m. som tur är har man väl utvecklat bygg och målningsteknik sedan den tiden då det begav sig.
Får tre stycken 1:48 ESCI/Airfix Viggen över nu när Tarangus Viggen står för dörren, man vill ju inte kasta dom så jag tänkte att jag skulle försöka göra något vettigt av dem trotts allt, och då passar ju detta byggprojekt alldeles utmärkt för det ändamålet.
Kort Historik
J 37X "Snabel-Viggen" Var ett samarbetsprojekt mellan SAAB och Tyska MBB i avsikt att ta fram ett stridsflygplan med bl.a. PST (Post-Stall-Teknik) för att kunna operera i höga flyglägen.
Tyska MBB (Messerschmidt Bölkow Bluhm) sökte 1979 kontakt med SAAB-Scanias Flygdivision för ett eventuellt möjligt samarbete med att ta fram ett mycket avancerat försöksflygplan.
MBB ansåg att Viggen var det mest realistiska flygplanet för denna provutvecklingen, att man valde Viggen var bl.a. att den var avancerad redan på 60-talet med sina canardvingar.
Sagt och gjort man började att träffas på SAAB och i Tyskland. Expertgrupper arbetade under cirka ett halvår för att ta fram ett koncept för ett provflygplan. Projektet kallades J 37X och kostnadsberäknades till 4-550 miljoner kronor.
I konceptet hade man kommit fram till att följande utvecklingsbitar skulle ingå.
Två av varandra helt oberoende rörliga canardvingar.
Vridbart utblåsningsmunstycke alternativt rörliga "vectorpads"
Nedåtriktade luftintag för höga flyglägen (därav öknamnet "Snabel-Viggen)
Vätskedriven raketmotor med placering ovanpå jetmotorns utblås för att åstakomma mer dragkraft vid extrema manövrar.
Sex stycken ventilerade bakkantsroder "Haferons" som skulle kunna fungera som extra luftbromsar.
Förhöjd fena, även det beroende höga flyglägen.
Tyvärr gick allt i stöpet efter ett halvår då den Svenska sidan inte ville satsa tillräckligt mycket pengar i projektet.
MBB gav dock inte upp sina planer utan vände sig då till USA och Rockwell, som tillsammans tog fram experimetflygplanet X-31
Sammarbetet var dock inte helt förgäves, kunskaper och delar från projektet återfinns idag både i JAS 39 Gripen och Eurofighter 2000

Två skisser på J 37X ur Flygets Årsbok "Flyg 91"


Här är Robert Westerbergs fina färgteckning av J 37X

MBB/Rockwell X-31

Vectorpads

Flygprov utan fena


Så här långt har jag kommit på min fuskstartade J 37X i 1:48
Cockpit nästan klar, underdelen av huvudvingen omristad.
Lite bilder på min byggda J 37X i 1:72 (Heller)







Rockwells X-31 fick stå förebild när scratchade "vectorpadsen" till min
J 37X, man kan också ana att Rockwell har tittat på Viggens motorutblås
för det finns ju helt klart likheter!

