På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Hej,
Jag har blivit kontaktad av Latvian War Museum som bjuder in oss till en modelltävling i Riga i oktober/november. Renārs Ivanovskis från muséet skriver bland annat så här "We are planning international modeling exhibition. Participants will be from Latvia, Lithuania, Estonia and you will represent Sweden. This event we are planning at October 26 - 28, but as I understood at this weekend also in Sweden will happened modeling exhibition. But if you cannot arrive at these dates, we can meke this exhibition at November 16 - 18. or November 30 - december 2 weekend. It would be very nice if from your part would be participate about 10 members".
Uppdatering den 11/9: Det är nu bestämt att tävlingen går den 16-18 november. Den 18/11 är det nationaldag, och många besöker då muséet. Man räknar med upp till 3000 besökare! Vi har också blivit lovade en utflykt till militärhistoriska platser, transport från färjan samt i möjligaste mån även hjälp med boende. Mycket generöst tycker jag
Om du är intresserad av att åka till Riga, vänligen meddela mig så förmedlar jag kontakten med Renārs.
Hälsningar Stefan
stefan(a)bergau.se
070-6960069
Senast redigerad av Stefan den 11 sep 2012, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nu har jag fått lite mer information: Det är en modellutställning och inget annat som pågår under muséets öppettider från fredag förmiddag till söndag eftermiddag. Självklart finns det förståelse att deltagare kan behöva avvika i förtid för att hinna med sin hemtransport. Alla modellbyggare i Sverige är inbjudna att visa upp vad vi bygger och presentera verksamheten i klubbarna, på riks- och lokalnivå. Trots att utställningen pågår under tre dagar förväntas vi inte vara på plats på muséet under hela tiden. De lettiska värdarna kommer att arrangera resor till militärhistoriska platser, här tror jag man även kan komma med egna önskemål eller idéer. Muséet vill i god tid veta hur många personer som kommer och vilka modeller man har med sig. Anledningen till det senare är att man kommer att ta fram information om respektive modell, på engelska och lettiska.
Jag har lovat att ge besked om besök senast på onsdag, den 19/9, så om du är intresserad av att resa kontakta mig.