Hälsningar på Nationaldagen mina vänner..!
Jaha, då var det äntligen, ÄNTLIGEN dags att berätta att interiörsbelysningen är klar.
Jag har monterat dessa LED:er (5st) tre gånger om eftersom jag har klantat mig och bränt dem i sista stund (flera gånger), och då har det bara varit att slita loss allt från innertaket och börja om.
5 minuter innan dessa bilder skulle tas så fungerade allt perfekt.
MEN
När jag ställde upp modellen till fotografering, så såg jag inte att två oisolerade ledningar råkade ligga i kors och när jag slog på stömbrytaren.. PANG... 9V rakt in i de tre vita dioderna - de dog direkt.
Jag trodde jag skulle dö av frustration! Jag var väldigt nära att ge upp helt.
Bara att slita loss alla vita (en av dem var inbyggda i ett lamphus) och börja om IGEN!
Nåja, NU är det klart, och här kommer bildbevisen
Jag bestämde mig att scratchbygga ett av lamphusen och bygga in lysdioderna (en röd och en vit) för att försöka fånga realismen hos den riktiga vagnen. INgen idé att göra det på lamphuset på andra sidan eftersom det ligger bakom radion och inte kommer att bidra till någon ljus-sättning. Satte främre dioderna bakom förarens periskop istället.
Vita "taklampan" valde jag att montera för att det blev så mörkt på den sidan av vagnen, det är väl inte helt omöjligt att besättningen monterade en extra lampa i taket för att belysa radion
Belysningen är switchbart mellan rött(vitt ljus precis som i verklgheten.
Det hela är kopplat till ett 9V's batteri med 1kOhm potentiometrar (en per färg) imellan så jag kunde justera ljusstyrkan till en bra nivå..
Nåja, nog om allt detta, jag skall posta en bättre beskrivning på hur jag har kopplat det hela eftersom en del av er har frågat om det tidigare. Nu får ni se bilderna. Den gröna färgen på taket skiftar väldigt i de olika bilderna, det var svårt att få samma med alla de olika ljusförhållanden.
Notera att färgen på de vita ser blåaktikgt ut, men i verkligheten är de alltså kritvita.
Bilderna på inrednigen har jag tagit i väldigt mörka förhållanden för att försöka återskapa "stämningen"
Tack för titten!
Sven