Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Kongo M113 - periskop s22

Inlägg av Erik_G »

Fungerande periskop i 1/35.. du borde få huvudet undersökt... :-P

Men det ser onekligen väldigt bra ut!

Edit: blir så till mig att jag inte ens kan stava ordentligt..
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

När jag ser den undre bilden så ser det mer ut som skala 1/1 än 1/35. Mycket imponerade (som vanligt!).

Mikael
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vad vore modellbygge utan folk som experimenterar?
Tack Sven,
Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack killar, oerhört roligt att ni gillar det. Har kämpat länge för att försöka hitta rätt effekt.

Erik: haha ja fullt fungerande är de ju inte, men hur häftigt hade inte DET varit? :-)

Micke: det är en mycket fin komplimang när man får höra att ens arbete liknar 1/1, verkligen kul.

Ulf: jag håller med, experimentande är en stor och mycket spännande del av hobbyn, tack själv!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

SvenYoung skrev: Erik: haha ja fullt fungerande är de ju inte, men hur häftigt hade inte DET varit? :-)
Nä, det har du rätt i. Men det ska du se att Ingvar Sylegård fixar på nåt kommande projekt till C4..
Undrar om inte han gjorde det på nån av sina byggen förresten. Nån där man fick med periskopen i klarplast. Eller så var det bara vi som pratade om det. På sådana periskop borde man ju kunna sätta en reflekterande bit aluminiumfolie eller liknande på spegelsidan. Jag har nöjt mig med att måla den delen silver än så länge.

/E
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Jo, Sylen har experimenterat en hel del med periskop. Det du beskriver är kanske det han gjorde på sitt Strv. 122 bygge?

http://www.plasticwarfare.se/2008/03/wh ... svagn-122/

Eftersom det ofta följer med periskop i klarplast i moderna byggsatser, skall jag prova liknande metod nå'n gång.

Han använde en annan teknik på sin IKV.91 som också fungerade mycket bra (den metoden försökte jag mig på flera gånger, men lyckades inte få samma resultat).

http://www.plasticwarfare.se/2011/02/ikv-91/

Han är periskops-kungen helt enkelt :-)
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Kongo M113 - inner-belysning s23

Inlägg av SvenYoung »

Hälsningar på Nationaldagen mina vänner..!

Jaha, då var det äntligen, ÄNTLIGEN dags att berätta att interiörsbelysningen är klar.

Jag har monterat dessa LED:er (5st) tre gånger om eftersom jag har klantat mig och bränt dem i sista stund (flera gånger), och då har det bara varit att slita loss allt från innertaket och börja om.

5 minuter innan dessa bilder skulle tas så fungerade allt perfekt.

MEN

När jag ställde upp modellen till fotografering, så såg jag inte att två oisolerade ledningar råkade ligga i kors och när jag slog på stömbrytaren.. PANG... 9V rakt in i de tre vita dioderna - de dog direkt.

Jag trodde jag skulle dö av frustration! Jag var väldigt nära att ge upp helt.

Bara att slita loss alla vita (en av dem var inbyggda i ett lamphus) och börja om IGEN!

Nåja, NU är det klart, och här kommer bildbevisen :-)

Jag bestämde mig att scratchbygga ett av lamphusen och bygga in lysdioderna (en röd och en vit) för att försöka fånga realismen hos den riktiga vagnen. INgen idé att göra det på lamphuset på andra sidan eftersom det ligger bakom radion och inte kommer att bidra till någon ljus-sättning. Satte främre dioderna bakom förarens periskop istället.

Vita "taklampan" valde jag att montera för att det blev så mörkt på den sidan av vagnen, det är väl inte helt omöjligt att besättningen monterade en extra lampa i taket för att belysa radion :-)

Belysningen är switchbart mellan rött(vitt ljus precis som i verklgheten.

Det hela är kopplat till ett 9V's batteri med 1kOhm potentiometrar (en per färg) imellan så jag kunde justera ljusstyrkan till en bra nivå..

Nåja, nog om allt detta, jag skall posta en bättre beskrivning på hur jag har kopplat det hela eftersom en del av er har frågat om det tidigare. Nu får ni se bilderna. Den gröna färgen på taket skiftar väldigt i de olika bilderna, det var svårt att få samma med alla de olika ljusförhållanden.

Notera att färgen på de vita ser blåaktikgt ut, men i verkligheten är de alltså kritvita.

Bilderna på inrednigen har jag tagit i väldigt mörka förhållanden för att försöka återskapa "stämningen" :-)

Tack för titten!
Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Mal_Belford

Re: Kongo M113 - inner-belysning s23

Inlägg av Mal_Belford »

Geeeeez vad snyggt det där är, bygget med för den delen.

jag e Ingen pansarkille men kan säga att detta är riktigt snyggt.

En fråga, var hittar du delarna samt kopplings schema, elfa?
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

ÅHG för att travestera på OMG! Detaljerat värre med fungerande belysning å allt! Snyggt och smått häpnadsväckande!

Håkan
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

:o :o :o :o :o :o :o WOW!!!!
Jakob Fall
AP
Skriv svar