HKP10B Afghanistan

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Re: HKP10B Afghanistan

Inlägg av Pelle F »

Halloj och tack före responsen!
Som du säkert noterat själv så ser den lite grov ut i färgen runt rutorna men jag tycker att du fått till ett fint helhetsintryck på maskinen.
- Jo, och till saken hör att jag målar allt med pensel. Jag äger inga sprayverktyg, och tycker dessutom det är ritkigt trivsamt att sitta och pilla länge och väl med målandet. Men det blir förstås aldrig perfekt.
Vad gäller ljusets färg så kan det löna sig att mecka med vitbalansinställningarna i kameran redan när man tar bilden och slippa greja för mycket i Photoshop i efterhand, speciellt om man tar vanlig jpeg så kan det vara svårt att få till. Prova igenom de inställningar som finns i kameran och kör sedan på den som du tycker ger bästa resultatet.
- Jepp, jag testade en del med vitbalansen, och det här var bästa resultatet jag lyckades komma fram till. Ska köpa lite andra lampor till nästa gång, och prova hur närheten till uteljus också påverkar resultatet. Återkommer förstås med resultat.
Om du är hemma i Photoshop skulle du kunna försöka dig på att ta bort skarven mellan papperna. Använd spot healing penseln. Det borde funka.
- Bra tips. Jag ska leta upp någon bra bakgrundspapp först bara, som täcker hela fotoytan. de medföljande nylondukarna var värdelösa, med vikveck till förbannelse.
Ett tips, om du bara bygger lite då och då så undvik för mycket krånglade med "korrekthet" typ scratchande och radarpuckar av suddgummi. De riskerar att sänka bygget.
- Jorå, det är noterat. Jag antar att jag är lite extra stolt här, eftersom jag ändå lyckats få ihop utblåsen så de ser skapliga ut. Men det är roligast att bygga rakt ur låda tycker jag.
Varifrån har du fått dekalerna?
- Det är lite plockat från det medföljande dekalarket, och lite från ett Gripen-ark. "Danger"-texterna kommer från en F18 Hornet. Just den här versionen har väldigt lite märkningar och var därför lätt att fixa till. det som fattas är lite specialtexter undr kåpor och liknande, men de skulle nog egentligen inte synas när allt sitter på plats. Jag kan nämna att KSP-installationerna också är scratchbyggda. Riktigt kul att göra.

Tack ska ni ha!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Välkommen till forumet Pelle.
Snyggt bygge även om det har vissa svagheter, t:ex maskeringen av vindrutorna.
Det viktiga är inte att bygga perfekt, för det blir aldrig perfekt.
Det viktiga är att hålla på. Endast genom att bygga, färdigställa och utvärdera kan man utvecklas som byggare.
Du är helt klart på rätt spår. Fortsätt så här så kommer du snart att börja plocka priser på tävlingar.
Lurifax skrev:
Ett tips, om du bara bygger lite då och då så undvik för mycket krånglade med "korrekthet" typ scratchande och radarpuckar av suddgummi. De riskerar att sänka bygget. Jag var borta från (det aktiva) modellbygget i nästan tio år eftersom jag alltid fastnade i överambitiösa stolleprojekt. När jag började bygga rakt ur lådan igen med ett minimum av ändringar lossnade det. Låt inte sådana som Janne S lura dig! :D

Har man fått upp rutinen på rakt ur lådan bygge kan man så smått börja lägga till saker igen.
Utmärkt råd Holst.
Välkommen åter till de aktiva byggarnas skara!

Uffe
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Nämen! Där är hon ju! "Min" HKP 10! :) Har några timmar i just 98 i just detta utförande, så det är riktigt kul att se hur pass bra du fick till modellen! Är ordentligt imponerad av utblåsen, de ser otroligt fina ut!

Bra jobbat, tummen upp för en fin HKP 10B!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Ja, Niklas. Du ska ha tack för hjälpen med allt underlag.

/Pelle
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Pelle F skrev:Jag ska leta upp någon bra bakgrundspapp först bara, som täcker hela fotoytan. de medföljande nylondukarna var värdelösa, med vikveck till förbannelse.
Jag brukar använda en skiva matt vit kartong, storlek A(-1) - om det finns som standard, den är hur som helst större än A0. Inköptes hos en kontorsvarugrossist för en herrans massa år sedan just för att ha som neutral fotobakgrund.
/G
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Pelle, det var så lite så, det gör jag så gärna!
Kul att du fick till den så bra, som sagt!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar