Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Sådär, då var vi igång då. Cockpit är klar, trevlig detaljering, som sagt. Lade till nya bälten, men resten är ur lådan.

Bild

Man får ju lite extra bonus när man bygger helikoptrar. Det är inte bara kontoret som ska inredas, man får ett helt vardagsrum på köpet!

Bild

Ont om referenser på de danska, men jag har fattat det som att Airfix färgangivelser inte riktigt stämmer. Stolen därbak fick en ny skjutmekanism, i övrigt lade jag bara till lite remmar och några kablar på stolarna. Letade efter mer att detaljera med, men det fanns helt enkelt inte så mycket att lägga till...

Bild

Åsså på med väggar och tak. Det är som sagt annorlunda att bygga helikoptrar. Att montera tak hör ju inte till vanligheterna.

Bild

Airfix använder ju en lite mjukare plast än t ex japanerna. Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Oftast spelar det ingen roll, men riktigt små detaljer som vissa spakar blir ibland lite blurriga (vi snackar små nyanser här) och när man ska försöka få bort gjutsömmar och de lilla gjutskägg som kan finnas, kan det ibland vara svårt när plasten är så mjuk. Å andra sidan lyckade jag tappa hela cockpit i källarens betonggolv och det enda som hände var att pedalerna blev lite böjda. Det var bara att böja tillbaks dem. Hade det stått Hasegawa på kartongen hade varenda liten detalj flugit all världens väg.
Björn Fransson
Kontakt:

Vissa modeller handlar om att montera komponenter. Andra om att bygga på riktigt. Den här är snarare någon slags tredimensionellt pussel.

Bild

Till skillnad från de flesta flygplan, följer uppdelningen i delar här ganska mycket originalets luckor och kåpor, vilket gör att skarvarna på modellen sitter där skarvarna sitter på originalet. I vissa fall är passformen lite för bra, skarvarna försvinner helt och får ristas om i efterhand.

Bild

Passformen är riktigt bra, men det innebär inte att den är lättbyggd. Det finns inga marginaler, allt måste passas exakt, annars blir det en massa följdeffekter. T ex kabinen som måste sitta exakt på rätt plats för att det ska gå att få ihop kroppshalvorna och undersidan som är en separat del. Trixigt, men gör man rätt behövs knappt något spackel alls.
Björn Fransson
Kontakt:

Rotorbladens framkanter avviker i färg från resten av bladen. Formen på dem är lite knepig, men Airfix har skickat med dekaler för att underlätta. Tyvärr är de i helt fel färg, de ska vara lite gråmetallaktiga, men av någon anledning är de gula. Däremot funkade de bra som underlag för att skära ut masker.

Bild

Snart dags att måla! Mycket blått och blankt blir det. Känns lite ovant.
Björn Fransson
Kontakt:

Hustrun bortrest på tjejhelg och barnen fullt sysselsatta med annat. Stackars jag kunde inget annat göra än att ägna några timmar i hobbyrummet. Hårda bud.

Nåväl: En av modellens få tillkortakommanden är skydden för luftintagen. De är en slags nät, lite som fågelburar, nästan. Det här är ju ett ganska vanligt problem med helikoptermodeller och Airfix har i likhet med många andra tillverkare valt att göra dem i genomskinlig plast.

Bild

Ingen aftermarkettillverkare har lyckats lösa problemet så som byggare ställs man inför valet att antingen försöka scratchbygga dem, eller att avbilda maskinen med det plastskydd som sätts dit med tryckknappar(!) när kärran står parkerad. (Ja, man kan förstås använda originaldelen rakt av, men det känns inte särskilt lockande.) Eftersom jag dels är en rätt lat byggare och dels då detta är i stort sett ett OOB-bygge, kommer jag att välja alternativ 2.

Notera för övrigt den genomusla passformen på "sargen" där den främre motorkåpan möter den bakre. Svor tyst och skulle just ta fram pc och spackel när jag fick syn på en referensbild och upptäckte att glipan var helt korrekt. Spacklet verkar ha varit slut hos Westlands.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Skulle du kunna ta ett nät av metall och "formpressa" ??
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Denna länk kan vara av intresse.

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... s;-how-to/

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn Fransson
Kontakt:

Jodå, jag har tänkt tanken och också läst guiden på Britmodeller (även Airfix model world har ett liknande tips). Men dels är jag tveksam till att jag ska kunna lyckas få till ett bra resultat, dels säger jag som grannen i Telenor-reklamen: "Det finns ju inga bra nät!!!" Vilket det i och för sig säkert gör om man letar mer än jag gjort. Men samtidigt kommer de röda skydden och de tillhörande Remove before flight-vimplarna att bli trevliga färgklickar på den i övrigt helblå maskinen. Så allt det sammantaget gör att jag väljer det alternativet.
Björn Fransson
Kontakt:

Dekaldags för den här, i väntan på att Javelinens futurelackade yta ska torka. Att läsa bruksanvisningen ordentligt innan man bygger är en bra idé. Då slipper man den här typen av inte helt okomplicerat dekalmontage.

Bild
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

:D Såna misstag har man själv aldrig gjort.
Jakob Fall
AP
revonn88
Namn: per hammargård

Inlägg av revonn88 »

älskar när sånt händer =_= senast var för mig en dekal som skulle under vingen på ett flyg jag byggde, något som nog hade varit lättare att ordna innan jag fyllde hela vingen med ställ å bomber -.-
Skriv svar