Vilken dimension på snabbkoppling?
Vilken dimension på snabbkoppling?
Nu efter sommaren när jag skulle återuppta mitt modellbygge så hade snabbkopplingen till airbrushen fastnat och tyvärr lyckades jag göra sönder den då jag försökte lossa den. När jag nu skulle beställa en ny så inställer sig frågan om det är 1/4" eller 1/8". Det tycks som dessa dimensioner är de vanliga. När jag mäter hangängan så är den ungefär 9,4 mm, vilket snarare motsvarar 1/3" ungefär. Jag inser att dimensionen kanske inte avser gängan, men var ska jag mäta?
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Vilken dimension på snabbkoppling?
Vilken spruta är det?
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Det är en H&S Evolution 2 in 1
-
- Kontakt:
För 9,4mm så ligger 3/8" närmast.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Då är det en #104063 plug in nipple, nd 2.7mm - G1/8" female thread, with seal for all H&S + HANSA models except COLANI som du ska ha.
Modellbyggare gör det med modeller.
Nu beställde jag en koppling på vinst och förlust och den passar. Jag är dock fortsatt intresserad av frågan av rent akademiskt intresse. På bilden framgår att gängan är runt 9 mm eller 3/8 tum. Men på förpackningen står det G 1/8" male thread. Någon som blir klok på detta, eller ska jag bara släppa det hela och vara nöjd att det löst sig?

Rörgängor och obegripligt: https://smaskin.se/artiklar-guider/post ... skillnaden
Tack! Jag anade att det var något så här konstigt. När jag mätte med skjutmått fick jag det till 9,7 mm vilket ganska exakt motsvarar G 1/8", så min mätnoggrannhet får godkänt.Björn B skrev: ↑25 aug 2022, 20:51 Rörgängor och obegripligt: https://smaskin.se/artiklar-guider/post ... skillnaden