På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kjell.S skrev: ↑01 feb 2012, 10:12
märkning med stora vita siffror på tornsidorna, och svensk flagga på chassit. Siffrorna var de tre sista av det svenska registreringsnumret (t.ex. 80424). Problemet är att det inte finns mycket utrymme att måla siffror på ett Centuriontorn, så det fick bli under tillbehörslådorna. Det finns bilder på några få vagnar med denna märkning på sidorna. Dessa vagnar har fortfarande kvar de Brittiska reg.nr fram och bak (t.ex. BA16ZE).
Håller på att rota i Strv 81 för ett kommande bygge. Märkningen med flagga och stora tornsiffror skulle ju vara trevligt men det hela är lite oklart.
Hade dom då målats om i svenska färger? På dom få bilder jag sett på denna märkning kan jag inte se att den engelska registreringen fanns kvar. Istället hittar jag 80341 på frontpansaret. Hade de ett tag en kombo av svensk och brittisk märkning? Var dom då fortfarande målade med brittiska färgen?
Inklusive några aningen blekta färgbilder, men kan ge lite ledtråd hur British Olive drab SCC15 ser ut. Både nyare och äldre typen av verktygslådor tycks ha funnits på MkIII - t ex 8th Kings Royal Irish Horses verkar ha haft MkIII med gamla lådorna, medan 1RTR MkIII med nya.
Frågan är om den brittiska färgen och flaggmärkningen förekom samtidigt.
En bild från SPHF. Det går inte att se om den har brittisk eller svensk regnummer, men texten finns kvar på framskärmar då kanske den är fortfarande i brittisk målning.
På den här bilden från ointres.se har texten på skärmarna övermålats i en annan nyans vilket får mig tro att flaggmärkningen fanns på den brittiska färgen men den har svensk regnummer. Nu lutar det åt att jag bygger en Strv 81 i brittisk färg och med svenska flaggan. Nu är frågan om jag kan lägga till brittiska regnummret eller om jag ska hålla mig till det svenska