Det här planet har en mycket intressant historia. En amerikansk pilot från 14:e USAF-stridsgruppen blev träffad i en turbokompressor över Österrike i början av april 1945. Han uppskattade att han inte kan nå Italien med sådan skadat plan och han styrde mot Sombor (stad i norra Serbien) och landade där efter att han sett flera B-17, B-24, Boston samt dussintals JAK och IL på samma flygbas. Amerikansk pilot transporterades till Belgrad och vidare till Italien men P-38 blev kvar i Sombor.
Ryssarna hade kastat sitt öga på P-38:n men Yugoslaviska mekaniker tog bort ett däck från landningsstället och hindrade därmed ryssarna att ta över detta flygplan. Den ryske befälhavaren insåg att det inte fanns någon möjlighet att återföra flygplanet i flygande skick och han överlämnade flygplanet till Juggarna. Dagen efter ”hittades” det tappade däcket och planet flög omedelbart till Zemun (nära Belgrad), där det väckte stor häpnad hos amerikanska piloter som fanns på plats.
Dagen efter flög denna P-38 till Skopje (huvudstad av degen Makedonien). Där stod den kvar till 1946 och skrotades sedan i brist på reservdelar. Planet överlämnades till maskintekniska fakulteten i Belgrad där planets struktur och konstruktion studerades, så de flesta delar av flygplanet destruerades. Landningsstället och kabindelen är sparad och de dalarna finns nu vid Flygvapnet museum i Belgrad.
Byggsatsen är en typisk Hasegawa från tidigt 90-tal. Cockpiten kunde ha varit lite rikare på detaljer. Instrumentpanelen ligger för långt framåt mot nosen enligt instruktionerna och den måste flyttas bakåt. Jag gjorde det men inte tillräckligt. Passformen är mycket har inte använt spackel, kanske bara lite superlim på vissa ställen. Färger och lack kommer från Vallejo. Dekalerna (rondeller) är från Balkan Models.











