Stridsvagnstransportsläp?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Stridsvagnstransportsläp?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Accurate Armour har ett stridsvagnstransportsläp som är väldigt likt det svenska Strvtpphvagn 791 (vilken förkortning) och detta tillverkades av DAF, som syns på bild i SPHF:s Strv 103 bok sidan 26 och 27. Är det samma släp tror? Jag funderar på ett litet höst projekt tillsammanas med en Volvo N12 dragbil.

http://www.accurate-armour.com/ShowProd ... oduct=2118

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
stefan karlsson

Re: Stridsvagnstransportsläp?

Inlägg av stefan karlsson »

Inte samma, men väldigt likt.
Det svenska släpet har beteckningen DAF YTS-10050 S

Här några bilder från Holland:
http://www.hommeles.com/trailers/daf-yts-10050_2/
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Instruktionsboken till Dragbil 851 innehåller en del ritningar och bilder på Stridsvagnstransportpåhängsvagn 791 (Ett rätt obäkigt ord ).
Köpte min bok för 50 kronor på Arsenalen, ett mycket själigt pris. Ritningarna på släpet är i minsta laget för en modellbyggare, men de är måttsatta och där finns lite bilder också.
Familjen hade ett par trevliga dagar på både Munktellsmuseumet och Arsenalen i veckan som gick.

Johan i Hok
Nicklas Karlén

Om släpet är väldigt likt så räcker det för mig. Det kommer ju finnas last på det när jag är klar. Jag ska "bara" förlänga chassit och hytten på en Volvo först :lol:

Nicklas

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Nicklas Karlén skrev:Om släpet är väldigt likt så räcker det för mig. Det kommer ju finnas last på det när jag är klar. Jag ska "bara" förlänga chassit och hytten på en Volvo först :lol:

Nicklas
Låter som ett jättespännande projekt, Nicklas!
Vilken modell skall du utgå ifrån till dragbilen (eller blir det att scratcha det hela)?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Nicklas Karlén

Jag har under våren hittat en del av mina gamla Verlinden böcker i en låda på vinden. I en av böckerna så bygger en gamle Verlinden en DAF trailer och detta släp användes i Sverige. Detta gav mig inspiration till att försöka få till en svensk stridsvagnstransport. Accurate Armour har ett resinsläp som är väldigt likt som sagt tidigare så det blir nog att skaffa det så småning om. Jag har tidigare byggt Trumpters SLT-65 så jag har testat detta tidigare.

Detta är ju lite av ett idiotprojekt men jag har hittat en AMT/ERTL Volvo N lastbil i skala 1/32 snaptite som jag tänkte använda som bas. Genom att förlänga chassit och hytten och lite annat så borde man kunna bygga en dragbil 8521 som är en Volvo N1223. Skillnaden mellan 1/32 och 1/35 kan man bortse ifrån, det är väldigt liten skillnad.

Jag ska till Arsenalen imorgon om allt faller på plats och kanske kan det finnas något referensmaterial där om jag har tur. Jag har försökt att få tag på instruktionsboken till dragbil 8521 men hittills ingen lycka. Det fanns en på Hobbybokhandeln men den missade jag.

Hela scratch byggen lämnar jag till lite halvtokiga skåningar som pillar ihop KP bilar................... :lol:

Nicklas
P.s Hur går det med resinbanden till bandvagnen? D.s

SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Kanonspännande! Jag skall följa detta bygge med stort intresse när det kommer igång. :-)

Resinbanden till bandvagnen bör vi kunna gjuta upp ett gäng. Formen hade krympt berättade Emil, men det går ju att göra en ny från form-mastern.

Vi söker någon som vill vara försökskanin för att testa dem på en BV, är du intresserad?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Nicklas Karlén

Jo, jag är intresserad. Mitt BV projekt har stannat just p.g.a band problemen. Jag tror inte jag har sett en enda färdig Firing Line bandvagn någonsin vilket är tråkigt.

Nicklas

TuveB

Inlägg av TuveB »

En liten rättelse i all välmening.
Volvo N1233 ska det vara.
Du kan få låna mina i-boker och kopiera om du inte hittar en på närmre håll.
Kontakta museet i Hässleholm och fråga (om inte Stefan på Arsenalen har).

M-nummer
8521 > M7786-003730 (1979)
791B > M7786-003850 (1982)
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

I-boken till Dragbil 8521 på Hobbybokhandeln var det jag som köpte. Skisserna i den är sämre än de i boken till 851, men de går ju att kopiera upp om du är intresserad. Den innehöll inte något om släpet till skillnad mot 851-boken.
Funderar på ett liknande projekt men i 1/87....

Johan i Hok
Skriv svar