JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23
Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Varför målades inte stjärtkonen om? Att den gick så ett tag pga rep kan man förstå men ...?
Stellan Schroeder Englund
Jag vet faktiskt inte. Kan hända att jag frågade när det begav sig, men om jag gjorde det så minns jag inte svaret...

Fredag igen så då kör vi
Dekalerna är på!
Japp, jag bröta av de främre radarvarnarna........

De sista dekalerna är på

Jag var förvånad över att Jetmads hoppat över massor a stenciler...Jag hatar att dekalera men jag vill ju att det ska bli hyfsat rätt med.
En annan sak var att det fanns med dekaler som inte hade något hem på instruktionen, som den lilla cula cirkeln på fenan.

Med alla dekalerna på plats påbörjade jag projekt "Få De Jäkla Radarvarnarna Att Sitta På Plats!"
Först en borr

Sedan hål!

I hålen limmades det pianotråd

Gjorde motsvarande hål i vingen...

Och limmade eländena på plats!

JAg avslutade dagens session med att fixa den där svarta rutan på ryggåsen
Maska, måla och klart

Limma lugnt!
Dekalerna är på!
Japp, jag bröta av de främre radarvarnarna........
De sista dekalerna är på
Jag var förvånad över att Jetmads hoppat över massor a stenciler...Jag hatar att dekalera men jag vill ju att det ska bli hyfsat rätt med.
En annan sak var att det fanns med dekaler som inte hade något hem på instruktionen, som den lilla cula cirkeln på fenan.
Med alla dekalerna på plats påbörjade jag projekt "Få De Jäkla Radarvarnarna Att Sitta På Plats!"
Först en borr
Sedan hål!
I hålen limmades det pianotråd
Gjorde motsvarande hål i vingen...
Och limmade eländena på plats!
JAg avslutade dagens session med att fixa den där svarta rutan på ryggåsen
Maska, måla och klart

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Ah, det är söndag och ni vet vad som vankas!
Always bring the weather with you...
Japp, dags att börja vädra besten!
Jag började i hjulbrunnarna....försökte att inte gå till överdrift....för mycket.
Det får vara såhär tills jag en annat titt i annorlunda ljus.

Sedanplaskade jag på wash på en vinge för at se hur det blev och desutom är modellen så stor att jag får vädra den i steg. Gör inte underverk för förträngningen i min axel

Torkade av...inte helt illa faktiskt.

Båda vingarna klara...

Främre sektionen...

Och så här blev det, återigen måste jg se det ur ett annat ljus också för att kunna bedöma om jag ska ta väck eller lägga till. Det är inte klart förrän mattlacken kommer på.

Sedan smutsränder, läckor och annat med pigment...Älskar att jobba med pigment! Man kan vädra så snabbt med pigment istället för att lägga ner mijarder washer.

Och buken är klar... som sagt jag ska ta en titt i annat ljus också men den börjar komma till liv, eller hur?

Limma lugnt!
Always bring the weather with you...
Japp, dags att börja vädra besten!
Jag började i hjulbrunnarna....försökte att inte gå till överdrift....för mycket.
Det får vara såhär tills jag en annat titt i annorlunda ljus.
Sedanplaskade jag på wash på en vinge för at se hur det blev och desutom är modellen så stor att jag får vädra den i steg. Gör inte underverk för förträngningen i min axel

Torkade av...inte helt illa faktiskt.
Båda vingarna klara...
Främre sektionen...
Och så här blev det, återigen måste jg se det ur ett annat ljus också för att kunna bedöma om jag ska ta väck eller lägga till. Det är inte klart förrän mattlacken kommer på.
Sedan smutsränder, läckor och annat med pigment...Älskar att jobba med pigment! Man kan vädra så snabbt med pigment istället för att lägga ner mijarder washer.
Och buken är klar... som sagt jag ska ta en titt i annat ljus också men den börjar komma till liv, eller hur?
Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

-
- Kontakt:
Kalasfint! Härligt liv i den vädringen!
Ajajaj Janne, den där svarta "rutan" (antennen) hamnade inte helt rätt..! Det är nämligen en radioantenn till jaktlänken (om jag minns rätt) och ligger således inte tvärs över en panellinje/skarv...! De varierade mellan svarta och vita, varför vet jag inte. Oftast var antennen på fenspetsen i samma färg, dock inte alltid.

Kåpan är från en JA 37D, och har fått en GPS-antenn också. Den satt inte på 37378, som förblev en JA 37C hela sin karriär.

Kåpan är från en JA 37D, och har fått en GPS-antenn också. Den satt inte på 37378, som förblev en JA 37C hela sin karriär.

Hade också för mig det men instruktionen placerade den där eftersom jag inte hade några referenser att tillgå just där så gjorde jag som de saNiklas skrev: ↑06 feb 2022, 22:01 Ajajaj Janne, den där svarta "rutan" (antennen) hamnade inte helt rätt..! Det är nämligen en radioantenn till jaktlänken (om jag minns rätt) och ligger således inte tvärs över en panellinje/skarv...! De varierade mellan svarta och vita, varför vet jag inte. Oftast var antennen på fenspetsen i samma färg, dock inte alltid.
Kåpan är från en JA 37D, och har fått en GPS-antenn också. Den satt inte på 37378, som förblev en JA 37C hela sin karriär.![]()

Men det är lätt fixat, målningen är nämligen uppe på flera lager blanklack så jag kan ta bort utan att skada målningen under.
Tack Björn

Fredag och vädrandet fortsätter!
Början på slutet...
Det är dags att börja vädra ovansidan!
Först en panelwash, jag testade AK panelliner for Brown And green.

Inte illa, jag vill ha en mörk wash men inte svart.

Så jag plaskade glatt vidare.

Och torkade av.

Rutan på ryggåsxen är målad uppepå blanklacket och gillade inte washen...lika bra det eftersom den är på fel plats
Jag ska göra om och göra rätt.

Jag gillar hur washen blir ljus i de mörka partierna...riktigt bra grejer!

Efter panelwash lite post shade med LC Zinc chrome yellow

Jaja, lite överdrivet kanske men det blir en övervädrad maskin a´la Janne

Lite Tamiya smoke för att tona ner och mörkar runt vissa serviceluckor.

Bra bra...första jag gör är att hälla en skvätt rakt på vingen...smetade ut det med en pensel, alltid är det något.

Och det är på...rätt subtilt.

Maskade nosttippen innan mattlacken

Sedan på med mattlack

Jag bara måste maska av cockpit nu!

Det ser bra ut men jag får diska vindrutan från klisterrester från tejpen.

Då så...inne på sista varvet med denna
Mer vädrande på nästa uppdatering.

Limma lugnt!
Början på slutet...
Det är dags att börja vädra ovansidan!
Först en panelwash, jag testade AK panelliner for Brown And green.
Inte illa, jag vill ha en mörk wash men inte svart.
Så jag plaskade glatt vidare.
Och torkade av.
Rutan på ryggåsxen är målad uppepå blanklacket och gillade inte washen...lika bra det eftersom den är på fel plats

Jag gillar hur washen blir ljus i de mörka partierna...riktigt bra grejer!
Efter panelwash lite post shade med LC Zinc chrome yellow
Jaja, lite överdrivet kanske men det blir en övervädrad maskin a´la Janne
Lite Tamiya smoke för att tona ner och mörkar runt vissa serviceluckor.
Bra bra...första jag gör är att hälla en skvätt rakt på vingen...smetade ut det med en pensel, alltid är det något.
Och det är på...rätt subtilt.
Maskade nosttippen innan mattlacken
Sedan på med mattlack
Jag bara måste maska av cockpit nu!
Det ser bra ut men jag får diska vindrutan från klisterrester från tejpen.
Då så...inne på sista varvet med denna

Limma lugnt!

Upploppet! Nu blir det spännande.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Bara att lyfta på hatten för dig Janne, vilket Mega jobb" du gjort med den modellen. Kul för dig att det börjar närma sig Grand Finale" //Lennart