American LaFrance ´57 race transporter
American LaFrance ´57 race transporter
Nu har jag fått tillbaka bygglusten och har satt igång med ett bygge som har legat i bakhuvudet ett tag.
Som med mycket annat så har andra satt fart på mig när de lägger ut sina byggen med samma tema: en biltransport baserad på en AMT ´57 American LaFrance brandbil. Det finns några i skala 1/1 som ser riktigt spännande ut så att förebilder saknas inte.
Jag har dock några egna planer för mitt bygge: öppna upp dörrarna och göra om nästan hela inredningen, kapsla in motorn, göra en två-vånings byggnation med serviceutrymme.
Jag har jobbat lite på byggnationen också.
Den främre delen blir en verkstads/förrådsutrymme med allehanda behövliga tingestar.
Nedanför blir det utrymmen där tyngre saker som bränsle, domkrafter osv hamnar.
Jag har lagt till en axel då överhänget blev för långt och oproportionerligt.
Det blev lite trångt mellan ram och yttre balkar så i stället för dubbelmontage så blev det Super Single både på driv och boggie kommer från en Italeri tbh sats).
Allt är scratch-byggt med plasti-card och diverse profiler.
Självklart ska alla luckor kunna öppnas.
Torrpassning av chassie, byggnation, hjul och allmän översikt.
Det är lite som hönan och ägget: allt måste stämma av med varandra och i och med att hela påbyggnaden är scratchbyggd så finns det inga mått som är givna innan man gjort allt klart vilket inte underlättar.
Jag har sågat om dörröppningarna på hytten då fönsterramen blev felaktig (tips från en modellkollega!).
Tredje-axeln blir styrbar.
Påbörjat övre ramper med rörlig bakre för lastning/lossning.
Scratchat från olika profiler och bitar ur ”bra att ha lådan”.
Borrat 160 st hål för spännband i kanterna på ramperna.
Funderar mycket på färgschemat, inte riktigt på plats ännu men det kommer.
Som med mycket annat så har andra satt fart på mig när de lägger ut sina byggen med samma tema: en biltransport baserad på en AMT ´57 American LaFrance brandbil. Det finns några i skala 1/1 som ser riktigt spännande ut så att förebilder saknas inte.
Jag har dock några egna planer för mitt bygge: öppna upp dörrarna och göra om nästan hela inredningen, kapsla in motorn, göra en två-vånings byggnation med serviceutrymme.
Jag har jobbat lite på byggnationen också.
Den främre delen blir en verkstads/förrådsutrymme med allehanda behövliga tingestar.
Nedanför blir det utrymmen där tyngre saker som bränsle, domkrafter osv hamnar.
Jag har lagt till en axel då överhänget blev för långt och oproportionerligt.
Det blev lite trångt mellan ram och yttre balkar så i stället för dubbelmontage så blev det Super Single både på driv och boggie kommer från en Italeri tbh sats).
Allt är scratch-byggt med plasti-card och diverse profiler.
Självklart ska alla luckor kunna öppnas.
Torrpassning av chassie, byggnation, hjul och allmän översikt.
Det är lite som hönan och ägget: allt måste stämma av med varandra och i och med att hela påbyggnaden är scratchbyggd så finns det inga mått som är givna innan man gjort allt klart vilket inte underlättar.
Jag har sågat om dörröppningarna på hytten då fönsterramen blev felaktig (tips från en modellkollega!).
Tredje-axeln blir styrbar.
Påbörjat övre ramper med rörlig bakre för lastning/lossning.
Scratchat från olika profiler och bitar ur ”bra att ha lådan”.
Borrat 160 st hål för spännband i kanterna på ramperna.
Funderar mycket på färgschemat, inte riktigt på plats ännu men det kommer.
Senast redigerad av Tankman den 05 feb 2022, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Stråhle
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Riktigt läckert bygge det där. Kommer nog att bli mäktig med färg , och bilar antagligen ?//Lennart
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Tackar för berömmet! Det värmer.
Alltid skoj att komma med något avvikande:)
Klart det ska bli bilar på transporten!
Finns några i hyllan som väntar på sin tur.
Ska bli tre stycken, är inte säker på om det ska var race eller något annat.
Alltid skoj att komma med något avvikande:)
Klart det ska bli bilar på transporten!
Finns några i hyllan som väntar på sin tur.
Ska bli tre stycken, är inte säker på om det ska var race eller något annat.
Mats Stråhle
Re: American LaFrance ´57 race transporter
American LaFrance ´57 race transporter 1/25
Senaste småpysslet:
Montering av en dörr på hytten. Behöver justera fönsterkarmen något, den blev lite kort i överkant.
Jag har använt gångjärn till modellskepp, något grova men de passar in i stuket på ekipaget. Självklart så går dörrarna att öppna (hoppas jag).
Den rödflammiga färgen kommer sig av ett misslyckat lackförsök. Blir något annat som jag klarar av i stället.
Monterat pedaler (använde original (så här långt, de är en smula för grova, kanske gör jag något eget)). Växelspaken kapades vid damasken, använde 0,5mm pianotråd i stället för den väldigt grova plastbiten.
Gjort stödpinnar till luckorna på servicedelen, de är ju öppningsbara och måste hålla sig öppna för att kunna visa allt godis där inne.
Limmade tre delar Evergreen rektangulär profil, 3x0,5mm, så de bildade ett ”U”, borade ett hål, 1,2mm rakt igenom ”U”, brotschade upp hålet till 1,6mm, borrade ett 0,5mm hål i en 1,5mm rundstav.
Tog rundstaven och trädde den genom hålet i ”U”, limmade en 35mm lång 0,5mm pianotråd i hålet i rundstaven. Vips så har man ett rörligt stöd. Mycket bra kvällspyssel med en G&T för att stadga de darrande händerna.
Senaste småpysslet:
Montering av en dörr på hytten. Behöver justera fönsterkarmen något, den blev lite kort i överkant.
Jag har använt gångjärn till modellskepp, något grova men de passar in i stuket på ekipaget. Självklart så går dörrarna att öppna (hoppas jag).
Den rödflammiga färgen kommer sig av ett misslyckat lackförsök. Blir något annat som jag klarar av i stället.
Monterat pedaler (använde original (så här långt, de är en smula för grova, kanske gör jag något eget)). Växelspaken kapades vid damasken, använde 0,5mm pianotråd i stället för den väldigt grova plastbiten.
Gjort stödpinnar till luckorna på servicedelen, de är ju öppningsbara och måste hålla sig öppna för att kunna visa allt godis där inne.
Limmade tre delar Evergreen rektangulär profil, 3x0,5mm, så de bildade ett ”U”, borade ett hål, 1,2mm rakt igenom ”U”, brotschade upp hålet till 1,6mm, borrade ett 0,5mm hål i en 1,5mm rundstav.
Tog rundstaven och trädde den genom hålet i ”U”, limmade en 35mm lång 0,5mm pianotråd i hålet i rundstaven. Vips så har man ett rörligt stöd. Mycket bra kvällspyssel med en G&T för att stadga de darrande händerna.
- Bilagor
-
- Lucka till skåp, stödstag til luckor, de verktyg som behövs
- 20220204_172711.jpg (2.25 MiB) Visad 4859 gånger
-
- Främre del av inredning hytt med instrumentpanel
- 20220204_172749.jpg (2.37 MiB) Visad 4859 gånger
-
- Torrpassning hyttdörr
- 20220204_172812.jpg (2.38 MiB) Visad 4859 gånger
Senast redigerad av Tankman den 05 feb 2022, 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Stråhle
-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: American LaFrance ´57 race transporter
En AMT modell då är det väl skala 1/25, den måste bli häftigt stor.
Mycket pyssel med det där scratchbygget inget för mig jag tycker att det är tillräckligt svårt med färdiga modeller.
Anders E
Mycket pyssel med det där scratchbygget inget för mig jag tycker att det är tillräckligt svårt med färdiga modeller.
Anders E
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Mycket snyggt resultat av "små pysslet" //Lennart
Re: American LaFrance ´57 race transporter
American LaFrance ´57 race transporter 1/25
Dagens långsamma modellbygge:
Gårdagens stödstag till luckorna är monterade tillsammans med nedre fästet för dessa.
Det gick som jag hoppades utan större problem, bara en del omtag och svavelrök i luften.
Nu får det vara slut för i dag, mina ögon vill inte mer
Dagens långsamma modellbygge:
Gårdagens stödstag till luckorna är monterade tillsammans med nedre fästet för dessa.
Det gick som jag hoppades utan större problem, bara en del omtag och svavelrök i luften.
Nu får det vara slut för i dag, mina ögon vill inte mer
- Bilagor
-
- 20220205_161248.jpg (1.91 MiB) Visad 4804 gånger
-
- 20220205_161230.jpg (1.74 MiB) Visad 4804 gånger
-
- 20220205_161202.jpg (3.02 MiB) Visad 4804 gånger
Mats Stråhle
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Mäktigt ekipage, och hjulbas. Är någon av bakaxlarna medstyrande ? Om du inte vill sitta och böja metalltråd till hand tag en annan gång, kolla efter häftklammer, finns i olika storlekar. För mindre handtag/skalor så finns det små räcken till te.x amerikanska diesel lok, det som sitter på lokens baksida. //Lennart
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Den blir nästan 50cm lång totalt. Ska väl motsvara drygt 12 meter ungefär i verkliga livet.
I stort sett samma längd som bussarna jag körde när jag arbetade.
Något mer bakre överhäng som man får se upp med i skarpa svängar:)
Axelavståndet är oförändrat från original, jag har lagt till en medstyrande boggie.
Jag böjer mina handtag efter bredden på Tamiyas plattång.
Är ganska enkelt då dia på tråden är 0,1mm mindre än en av mina borrar vilket gör den lättmonterad.
Jag har bytt bakre hjulen från tvillingmontage till Super Single då det blev lite trångt mellan ramen och byggnationen.
I stort sett samma längd som bussarna jag körde när jag arbetade.
Något mer bakre överhäng som man får se upp med i skarpa svängar:)
Axelavståndet är oförändrat från original, jag har lagt till en medstyrande boggie.
Jag böjer mina handtag efter bredden på Tamiyas plattång.
Är ganska enkelt då dia på tråden är 0,1mm mindre än en av mina borrar vilket gör den lättmonterad.
Jag har bytt bakre hjulen från tvillingmontage till Super Single då det blev lite trångt mellan ramen och byggnationen.
Mats Stråhle
Re: American LaFrance ´57 race transporter
Klart en verkstad ska ha en klocka! Dekal fån en AMT-sats, visare från en god vän och tålamod så blev det en fin klocka att hänga upp. Den har små skavanker men slitaget är märkbart i en mobil verkstad.
Tillverkat 20st sdiomarkeringar av rör, ståltråd och linser från skrotlådan.
En översikt på bilen utan sidoluckor så att det syns hur inredningen är disponerad.
Verktygslådorna går att svänga ut för bättre åtkomlighet.
Ett stuvutrymme bak för spännband, stoppbockar och liknande.
I lådorna så finns det mest nödvändiga: gaffa-tejp, traktor-pinnar och ståltråd.
Tillverkat 20st sdiomarkeringar av rör, ståltråd och linser från skrotlådan.
En översikt på bilen utan sidoluckor så att det syns hur inredningen är disponerad.
Verktygslådorna går att svänga ut för bättre åtkomlighet.
Ett stuvutrymme bak för spännband, stoppbockar och liknande.
I lådorna så finns det mest nödvändiga: gaffa-tejp, traktor-pinnar och ståltråd.
Mats Stråhle