Tittade på lite bilder i pressen på Strf 9040 som rullar runt på Gotland. Det ser ut som om man har infört samma takmonterade kulspruta som på C versionen av Strf 90.
Någon som kan bekräfta detta? Är det en del i REMO eller liknade, jag har inte riktigt någon koll här.
/Nicklas
Kulspruta Strf 9040B?
-
- Namn: Nicklas Karlén
Kulspruta Strf 9040B?
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Re: Kulspruta Strf 9040B?
Jag vet inte om den takmonterade kulsprutan, men jag har läst om att Strf 90A och Strf 90B både hade Ksp M39 (åtminstone en äldre kulspruta) och att Strf 90C har Ksp 58 parallellt med 40 mm-kanonen.
Troligtvis underlättar detta reservdelar och underhåll, då Ksp 58 redan används av både Hemvärnet och övrigt Försvarsmakten hos markförbanden.
Vänligen, Morgan
Troligtvis underlättar detta reservdelar och underhåll, då Ksp 58 redan används av både Hemvärnet och övrigt Försvarsmakten hos markförbanden.
Vänligen, Morgan
Re: Kulspruta Strf 9040B?
Hej Niklas, det är stridsfordon 9040D och är den senaste uppdateringen, vet ej om vapenstationen är exakt likt den på c vagnen men kan tänka mig att det är det. Har inte haft möjlighet att se den live än..var även vissa andra småsaker