Jag bestämde mig ju för att överge Attacks modeller för mina Strv m/41-byggen. (viewtopic.php?f=3&t=11107) Istället bestämde jag mig för att satsa på UM.
Jag hade tittat på bilder på delarna i satsen och märkt att vagnskroppen fortfarande var detsamma som Pz38 så det skulle bli för kort för en SII -version men jag såg andra saker som skulle hjälpa mig att bygga en Strv m/41 SI. Eftersom jag hade ett Pz38 (t) torn från UM till stor del ombyggt som en svensk SI-version kommer jag att använda det. Jag fixar och trixar lite med delarna:
1. frontplattan var korrekt för en svensk vagn.
2. Taket hade nu två luckor och de var större så det slapp jag konvertera.
1. Jag använde standard Pz38 bakplattan
2. Men jag gjorde några ändringar så detaljerna blev desamma som SII -delen i satsen. Avgassystemet är annorlunda på de två versionerna på grund av motorbytet.
3. Skärmar avkortade bak.
1. Jag höjde "skyddet" med 0,3 mm fyrkantig plastremsa.
2. En 0,7 m hög plastkil monterades under motorluckan för att höja den i framkant till samma nivå som vagnskroppen.
3. Skärmarna avfasade framtill.
1. Standard Pz38-torntaket höjdes på baksidan för att få ett plant tak.
2. Kanonen monterades upp och ned och en längre "stubbe" gjordes under pipan.
3. Med kilar under motorluckan går skärmarna parallellt med luckan.
Det överblivna SII-tornet kan användas till ett värntorn sedan
När jag byggde detta har jag upptäckt några saker om satsen som får mig att tro att jag hade fel i mitt antagande att en Strv m/41 SII inte kunde byggas från satsen. Jag har köpt en andra sats och återkommer om detta.