Efter att Sven Arefeldt och Stina kommit fram till Kina i sin roddbåt tror jag att Ebbro chartrade den för att transportera sina Lotus från Japan till Europa.
Efter att väntat tre månader på att båten ska komma fram fick jag ett tips om att en butik I Österrike hade modellen på lager.
Eftersom modellerna nu är slutsålda i Japan så blev det ett köp.
Jag hade sett att karossidorna inte passade mot cockpiten i bakkant (https://forum.f1m.com/viewtopic.php?f=6&t=32291) då Ebbro verkar missat att cockpiten böjer av och gjort sidorna raka. Grunden till modellen är en Lotus 25 från Tamiya med nya delar från Ebbro för att få en Lotus 33.
Jag använde hett vatten för att mjuka upp plasten så att jag kunde böja sidorna. Passformen blev inte 100% men det gick att få ihop det hel med limklämmor medan limmet härdade.
Det här ger mig lite problem i framtiden. Jag har två byggsatser och som vanligt kan jag ju inte bygga rätt ur lådan. Lotus 33 var ju en utveckling av 25'an och dom tv första bilarna använde samma cockpit som den tidigare modellen. Senare ändrade man så att Lotus 33 fick raka sidoväggar på insidan av cockpit medan Lotus 25 hade en knäck i dom. Nu finns den senare cockpiten att köpa från Shapeways men med tanke på den spänning som blir mellan sidorna och cockpit p.g.a. missen med dom raka sidorna så är jag orolig att limningen kommer att spricka upp. Jag får nog konvertera själv istället.
Climax V8 motorerna som användes i både Lotus 25 och 33 var 16 ventilare men 1965 kom det en 32 ventilers variant och delar till denna finns hos Ebbro. Lotus hade ett exemplar som användes i en del lopp av Jim Clark så jag behöver den nya cockpiten om jag ska bygga den. En skillnad mellan bilarna 1964 och 1965 är avgassystemet. 1964 slutar dom i överkant av bilen precis som på Lotus 25 medan 1965 hade dom flyttats ner. Eftersom det är Tamiyas sats i grunden så finns bägge systemen i lådan så jag skulle gärna bygga denna modell i 1964 års version. Jag är lite osäker på att avgasrören kommer att få plats så jag plockade fram min påbörjade Lotus 25 för att kolla om motorn från den kommer passa i Lotus 33. Jag har målat bägge karosserna så färgen får härda innan jag kan börja rota i det.
Under tiden bygger jag motorn till Lotus 25. Hittade lite färgbilder från 1964 och 65 där man ser växellådan och den har ett guldfärgat utseende. Jag började experimentera och målade över den metallicgrå lådan med Tamiyas clear yellow. Ovanpå det blev det ett lager clear orange innan jag avslutade med smoke. Blev inte helt nöjd men det blir en lite färgklick där bak i alla fall.