Takom har tyvärr klantat sig rejält med hjulens placering, jag bifogar två ritningar här så ni kan se vad jag menar.
Jag har varit sugen länge att testa om det kunde gå att rätta till och samtidigt konvertera Takom's modell till en BV309B.
Just BV309B är ett avsteg från tidigare modeller (206 och 309A) genom att bandaggregatet blev uppdaterad så att bandet formar en form liknande "parallellogram", liknande BvS10 men med färre hjul.
Nu är jag klar med experimentet, och tycker att det fugerade ganska bra). dessa steg behövdes:
1. Samtliga bärhjul (och spännhjul) flyttades till korrekta positioner. För att göra hela konstruktionen starkare, "fuskade" jag och monterade dem på (dolda) axlar gjorda av 1,2mm tjock plastklädd ståltråd. Takom's pendelarmar är helt enkelt inte starka nog att hålla emot spänningen när bandet monteras, så de är bara där för syns skull nu.
2. Bandet kortades ner med ca 0,5cm för att få den mer spänd.
3. Ny stödrulle scratchbyggdes och monterades.
Resultatet ser ni i bilden. Gummibandet bågar sig fortfarande en aning, men när det är limmad på plats kommer detta att försvinna.
Nu är det bara 3 kvar att göra!
Och sedan alla andra saker som behöver göras för att konvertera Takom's modell till en BV309B så klart...
Jag har också en vädjan om hjälp: är det någon som har bra bilder på BV309B, speciellt på främre vagnens tak. Det skall enligt uppgift finnas en båge på b-vagnen för montering av diverse antennfästen, men jag hittar inga bilder någonstans på den här detaljen.
Stort tack till Thord Wedman för alla fina bilder på BV206, 308 och 309, du är en klippa min vän!