Tack, Magnus! Ja, jag håller helt med. Exakt färgmatchning gäller ju egentligen bara ett helt nymålat exemplar. Och gud, så tråkigt om man bara byggde sådana!
Miragen rullar på. Min ovana att göra en del av researchen under själva bygget visade sig än en gång ha förbättringspotential. Det sitter ju någon slags mojänger strax innanför vingspetsarna (ser ut som lampor) på P-versionen. Vilket Heller struntat blankt i. Funderade på att göra samma sak, men detaljnissen i mig var för stark. Så de hamnade där ändå till slut.
Sedan var det dags för dekalerna. Hellers är inte mycket att hänga i julgranen, än mindre använda på modeller. Så jag införskaffade att ark från Model Art. Ser helt okej ut, men kvaliteten visade sig vara sådär när jag väl satte igång. Ömtåliga som insektsvingar, dessutom visade det sig att limmet nästan försvann om de låg mer än typ fem sekunder i vattnet. Så det blev snabbdopp. Dessutom var kokarderna under all kritik. Det vita var ljusgult och dessutom försvann det delvis när man lossade dem från arket. Omedelbart byte behövdes.
Dessvärre var utbudet av franska kokarder utan gul ytterkant i rätt storlek minst sagt påvert i mitt förråd. Men precis när jag var på väg att ge upp och hade börjat snegla på Hellers originaldekaler (med felaktig gul kant) råkade jag få syn på ett gammalt 1/72-ark till en italiensk Starfighter - lyckligtvis med separat mittenprick. Och döm om min förvåning! Det var ju klockrent!
Resten av dekaleringen gick hyfsat till slut. Silvring, spruckna dekaler och annat till trots, satt de på plats till slut.
Nu dags för lite mer lack och sedan dags att börja vädra!