Den bästa bilen?
-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Den bästa bilen?
Det har varit många bilbyggen på forumet den senaste tiden. Bra med lite bredd på byggena men då jag saknar en modell av kanske den bästa bil som någonsin gjorts bidrar jag med ett bygge av en sådan.
Trabanten började tillverkades i början av 60-talet. Skärmar, dörrsidor och andra karossdetaljer gjordes av Duroplast (rostar inte). En tvåtaktsmotor på hela 26hk. Borde inte varit några problem med att köpa reservdelar då den var likadan under de 30 år den tillverkades.
Inte konstigt att man kunde få vänta upp till 15 år innan man fick bilen efter att den beställdes.
Den bästa bilen? Den ouppfostrade byrackan verkar inte tycka det.
Anders E
Trabanten började tillverkades i början av 60-talet. Skärmar, dörrsidor och andra karossdetaljer gjordes av Duroplast (rostar inte). En tvåtaktsmotor på hela 26hk. Borde inte varit några problem med att köpa reservdelar då den var likadan under de 30 år den tillverkades.
Inte konstigt att man kunde få vänta upp till 15 år innan man fick bilen efter att den beställdes.
Den bästa bilen? Den ouppfostrade byrackan verkar inte tycka det.
Anders E
-
- Inlägg: 1836
- Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
- Ort: Stockholm
Re: Den bästa bilen?
Det är den bästa bilen!
/ Stolt Trabantägare
Snyggt bygge!
/ Stolt Trabantägare
Snyggt bygge!
Re: Den bästa bilen?
Den bästa bilen i det bästa bygget? Av trabbi alltså.
Snyggt och kul genomfört i all sin enkelhet. Hunden ger en kul knorr på det hela. Dock lever den nog farligt. Det blir nog kennel i Sibirien för kontrarevolutionär verksamhet.
Hundkopplet av!
Snyggt och kul genomfört i all sin enkelhet. Hunden ger en kul knorr på det hela. Dock lever den nog farligt. Det blir nog kennel i Sibirien för kontrarevolutionär verksamhet.
Hundkopplet av!
holst
CU@C4
CU@C4
Re: Den bästa bilen?
En kultbil helt klart, lätt att skratta åt i sken av det som producerades utanför järnridån.
Jag gillar Trabbi!
Coolt litet bygge dessutom, mera civilt till folket! Även om man måste vänta i flera år på leverans!
/Niclas
Jag gillar Trabbi!
Coolt litet bygge dessutom, mera civilt till folket! Även om man måste vänta i flera år på leverans!
/Niclas
Re: Den bästa bilen?
Härligt bygget.
Re: Den bästa bilen?
Tjusigt bygge. Är allt lite skeptisk till att den är den bästa bilen. Har för mig att Volkswagen gick in med fyrtaktmotorer på slutet av tillverkningen av Trabanten.
Göran
Göran
Paint it black ! 

-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Den bästa bilen?
Tack för alla trevliga kommentarer!
Det var en rolig modell att bygga och något helt annat mot vad jag brukar att hålla på med.
Modellen är Revells 1/24 den ouppfostrade byrackan är från MasterBox.
Anders E
Det var en rolig modell att bygga och något helt annat mot vad jag brukar att hålla på med.
Modellen är Revells 1/24 den ouppfostrade byrackan är från MasterBox.
Anders E
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Den bästa bilen?
Underbar! Har de själv liggandes i stashen. Fast då kombiversionen med det underbara tillnamnet "Universal"
Fantastiskt snyggt bygge, underbar vädring!
Trabbin har lite oförtjänt dåligt rykte. Problemet med den var att den tillverkades för länge. När den kom, var motsvarande bil i Västtyskland VW-bubblan som ju inte heller den var något tekniskt överdåd. Den som ville ha en lyxigare östbil hade andra att välja på, låt vara inte i närheten av så många som i väst. Men medan bubblan utvecklades vidare och ersattes av Golf, rullade Trabbin ut likadan, år efter år. En ersättare var på gång i början av åttiotalet, en bil som faktiskt inte var så annorlunda från Golf. Men projektet lades ner och tillverkningen av den gamla modellen rullade på.
Precis på slutet skedde faktiskt en smärre revolution när den fick en Golfmotor (känns igen på att grillen fick ett annorlunda utseende). Men då var det typ femton-tjugo år för sent. Så tre miljoner sålda exemplar kan faktiskt ha fel. Trabanten var trots allt på många sätt en skräpbil. I alla fall mot slutet.

Trabbin har lite oförtjänt dåligt rykte. Problemet med den var att den tillverkades för länge. När den kom, var motsvarande bil i Västtyskland VW-bubblan som ju inte heller den var något tekniskt överdåd. Den som ville ha en lyxigare östbil hade andra att välja på, låt vara inte i närheten av så många som i väst. Men medan bubblan utvecklades vidare och ersattes av Golf, rullade Trabbin ut likadan, år efter år. En ersättare var på gång i början av åttiotalet, en bil som faktiskt inte var så annorlunda från Golf. Men projektet lades ner och tillverkningen av den gamla modellen rullade på.
Precis på slutet skedde faktiskt en smärre revolution när den fick en Golfmotor (känns igen på att grillen fick ett annorlunda utseende). Men då var det typ femton-tjugo år för sent. Så tre miljoner sålda exemplar kan faktiskt ha fel. Trabanten var trots allt på många sätt en skräpbil. I alla fall mot slutet.
-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Den bästa bilen?
Tack Björn, kul att du gillar den.
Intressant att veta lite mer om historien bakom bilen.
Modellen är vädrad med oljefärger, pigment och "neddammad" med färgsprutan. Jag ville ha en riktigt tråkig Öststats look på den.
Anders E
Intressant att veta lite mer om historien bakom bilen.
Modellen är vädrad med oljefärger, pigment och "neddammad" med färgsprutan. Jag ville ha en riktigt tråkig Öststats look på den.
Anders E
Re: Den bästa bilen?
Anders! Du har lyckats med looken, det ser inte så muntert ut
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus