NuNu Lancia Delta S4.
NuNu Lancia Delta S4.
Sticker ut huvudet och försöker mig på en byggtråd, gick ju så där med Mustang GT4'an som ligger och skäms tills jag orkar ta tag i den igen.
Så nu har jag satt tänderna i den här Totip-bilen från Sanremorallyt 1986.
En på det stora hela fin modell med några konstiga fel och egenheter.
Det första som dök upp var grenröret som de av någon underlig anledning tyckte skulle sitta på blocket istället för topplocket. Så fint inritat även i instruktionerna.
Så nu har jag satt tänderna i den här Totip-bilen från Sanremorallyt 1986.
En på det stora hela fin modell med några konstiga fel och egenheter.
Det första som dök upp var grenröret som de av någon underlig anledning tyckte skulle sitta på blocket istället för topplocket. Så fint inritat även i instruktionerna.
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Fyra nya hål och lite spackel i de gamla så sitter det på rätt plats. Behövde bara korta höjden på röret till wastegaten då det tog i röret ovanför.
Vidare var fördelaren bara en rund plutt utan anslutningar för tändkablarna. Några snuttar aluminiumrör rådde bot på det.
Hela fronten går att fälla upp/ta av och då är det lite konstigt att inte kylaren är komplett med rör och slangar. Fick hjälp med bilder på hur det ser ut och krökte till lödtenn som limmades med superlim.
Re: NuNu Lancia Delta S4.
En massa delar som ska vara i sjuttioelva nyanser av aluminium och kevlar.
De hann inte bli speciellt slitna och rostiga mellan tävlingarna. Så mest lite effekter för att öka djupet behövs.
Här är det basfärger på att jobba vidare med.
Har suttit och grejat med diverse wash och torrborstning för att bryta upp det monotona färgschemat. Får vila nu så jag kan se vad som eventuellt mer ska göras. De hann inte bli speciellt slitna och rostiga mellan tävlingarna. Så mest lite effekter för att öka djupet behövs.
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Deltan är nog en av de häftigaste rallybilar som existerat.
Konstigt med ritningsmissen. Är det vanligt med dessa?
Konstigt med ritningsmissen. Är det vanligt med dessa?
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Vet inte om det är vanligt? Det här är tredje jag bygger från dem och första med så gravt fel.
Allt passar i övrigt riktigt bra och är fint gjutet, inte lika krispigt som Tamiya men fortfarande hög nivå.
Delta S4 blev ju spiken i kistan för Grupp B pga olyckan med Henri Toivonen och Sergio Cresto där båda miste livet.
Under test med extremt laddtryck tog de ur 1000 hästar ur motorn på knappt 1800 CC. Runt hälften i tävlingstrim till en bil som vägde 890 kg. Undra på att det gick fort!
/Niclas
Allt passar i övrigt riktigt bra och är fint gjutet, inte lika krispigt som Tamiya men fortfarande hög nivå.
Delta S4 blev ju spiken i kistan för Grupp B pga olyckan med Henri Toivonen och Sergio Cresto där båda miste livet.
Under test med extremt laddtryck tog de ur 1000 hästar ur motorn på knappt 1800 CC. Runt hälften i tävlingstrim till en bil som vägde 890 kg. Undra på att det gick fort!
/Niclas
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Jag minns Lancia-bilarna som Stig Blomqvists motståndare från 80-talet när han körde Audi. Och tack för referensen till Grupp B-bilar, det finns mycket spännande att läsa på Wikipedia om dem. Hade inte en aning om vad klassen innebar, snacka om extrema bilar!
Vad gäller byggbloggar så ser jag dem som ett bra sätt att hålla piskan vinande, och skulle man krokna så kan ibland själva byggbloggen var inspiration till att gå tillbaka och göra klart. Jo, det har faktiskt hänt
!
Posta på!
Hälsningar
Magnus
Vad gäller byggbloggar så ser jag dem som ett bra sätt att hålla piskan vinande, och skulle man krokna så kan ibland själva byggbloggen var inspiration till att gå tillbaka och göra klart. Jo, det har faktiskt hänt

Posta på!
Hälsningar
Magnus
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Har aldrig reflekterat över att det skulle vara något annat än de där vrålåken med turbo och eldsflammor ur avgasrören som var "rally". För en kille som växte upp på 70- och 80-talet var det ju bara Stig Blomqvist i en Audi som gällde. Vill minnas att viktfördelningen över fram- och bakaxel gjorde att hjulparen slets olika fort och därmed hur mycket av greppet som var kvar efter en viss tid. Knepig att köra var säkert bara förnamnet men Stickan dundrade på allt han kunde.
Stellan Schroeder Englund
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Under Grupp B-tiden satt jag och kompisarna klistrade framför TV'n och kollade Eurosports sändningar. Vilket galet drag!
En sjuk sak dock, när man ströp Grupp B och skapade kit car-klassen som stipulerade tvåhjulsdrift, ingen överladdning och 2 - litersmotorer blev det stundtals ännu snabbare bilar!
Peugeot 306 Maxi med bl a bröderna Panizzi körde på asfalt ännu snabbare än Grupp B-bilarna.
Här ett klipp med brorsorna, Gilles bakom ratten och Herve som läste noterna.
https://youtu.be/t7_yffggBMk
Var lugn Magnus, Mustang GT4'an ska också bli klar. Den blir liggande ett tag, mest för att jag måste sura färdigt först


/Niclas
En sjuk sak dock, när man ströp Grupp B och skapade kit car-klassen som stipulerade tvåhjulsdrift, ingen överladdning och 2 - litersmotorer blev det stundtals ännu snabbare bilar!
Peugeot 306 Maxi med bl a bröderna Panizzi körde på asfalt ännu snabbare än Grupp B-bilarna.
Här ett klipp med brorsorna, Gilles bakom ratten och Herve som läste noterna.
https://youtu.be/t7_yffggBMk
Var lugn Magnus, Mustang GT4'an ska också bli klar. Den blir liggande ett tag, mest för att jag måste sura färdigt först
/Niclas
Re: NuNu Lancia Delta S4.
Sitter och försöker få det att iallafall se lite använt ut, mest olika toner av inbränt på de bilder jag kikat på.
Ett filter för att knyta ihop det så får det nog duga.
/Niclas
Ett filter för att knyta ihop det så får det nog duga.
/Niclas