Inlägg med ovanstående rubrik dök upp på M-L.
Tänkte posta upp den här om det finns någon som sitter på info. Kan iofs vara intressant för en diskussion här på forumet också...
Länk till inlägget på M-L:
http://www.network54.com/Forum/47209/me ... .any+info-
Sålde vi inte jaktplan till dem också?
/E
"Dominican Republic Stridsvagn L-60...any info?"
"Dominican Republic Stridsvagn L-60...any info?"
Erik von Rosen
Re: "Dominican Republic Stridsvagn L-60...any info?"
Vampire och Mustang hamnade hos dem.
Stellan Schroeder Englund
-
Jo det stämmer att Sverige exporterade Strv m/40L och flygplan, men även Pansarbil m/39 och 10,5 cm "bakblåsare"
Jag har pratat med två av de svenskar som var på plats då det begav sig för att utbilda personalen, man fick tjänstledigt från svenska försvaret för att ta anställning i Dominikanska Flygvapnet där vagnarna fanns - diktatorn Trujillo litade nämligen inte på Arméchefen.
Vill minnas att det var 1956 och då, precis som nu var Sverige ett "perfekt" och oskyldigt land som inte hade några "dirty business" med olika länder - det var mao inte politiskt korrekt (då heller) att sälja krigsmateriel till diktaturen utan man sålde via Storbritannien för att dölja spåren. Inga paralleller med dagens handel med vissa länder
Nåväl utbildning pågick under några år och därefter åkte svenskarna hem igen och därefter blev det stridigheter.
Strv m/40L skiljer en hel del mot Toldi eller m/38 som den hette i Sverige, men "någon" på det här forumet aktiv person håller på att ordna ritningar så att man kan konvertera Toldimodellen till både m/40 L och K - om nu bara undertecknad får tummarna ur och hjälpe till med lite mått.
Bilder på hur vagnarna såg ut där och då är det lite ont om, men det finns en del på nätet på de vagnar som fortfarande finns kvar där borta idag.
Frågor?
Stefan Karlsson
Arsenalen
Jag har pratat med två av de svenskar som var på plats då det begav sig för att utbilda personalen, man fick tjänstledigt från svenska försvaret för att ta anställning i Dominikanska Flygvapnet där vagnarna fanns - diktatorn Trujillo litade nämligen inte på Arméchefen.
Vill minnas att det var 1956 och då, precis som nu var Sverige ett "perfekt" och oskyldigt land som inte hade några "dirty business" med olika länder - det var mao inte politiskt korrekt (då heller) att sälja krigsmateriel till diktaturen utan man sålde via Storbritannien för att dölja spåren. Inga paralleller med dagens handel med vissa länder

Nåväl utbildning pågick under några år och därefter åkte svenskarna hem igen och därefter blev det stridigheter.
Strv m/40L skiljer en hel del mot Toldi eller m/38 som den hette i Sverige, men "någon" på det här forumet aktiv person håller på att ordna ritningar så att man kan konvertera Toldimodellen till både m/40 L och K - om nu bara undertecknad får tummarna ur och hjälpe till med lite mått.
Bilder på hur vagnarna såg ut där och då är det lite ont om, men det finns en del på nätet på de vagnar som fortfarande finns kvar där borta idag.
Frågor?
Stefan Karlsson
Arsenalen
Brukar inte de vagnarna dyka upp som "For Sale" ibland också? Hade man varit rik hade det ju varit intressant 
Vi sålde väl hälften av Mustangerna till Dominikanska Republiken, och andra hälften till Israel har jag för mig.
/E

Vi sålde väl hälften av Mustangerna till Dominikanska Republiken, och andra hälften till Israel har jag för mig.
/E
-
Jo det stämmer, men mig veterligen har ingen lyckats med att köpa något ännu. Vi har försökt sedan 2004, men trots "spioner" på plats och kontakt med ambassaden så förefaller det "omöjligt" att komma vidare.Erik_G skrev:Brukar inte de vagnarna dyka upp som "For Sale" ibland också? Hade man varit rik hade det ju varit intressant
/E
Man skyller antingen på naturkatastrof eller precidentval.
Stefan
Tackar för input. Var ganska likgiltig inför Hobby Boss släpp men detta har svängt, förutsatt att en konvertering ser dagens ljus. Fingers crossed.

Erik von Rosen