Uppdatering av mitt Bedford flak bygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tankman
Namn: Mats Stråhle

Uppdatering av mitt Bedford flak bygge

Inlägg av Tankman »

Jag håller på med en Emhar Bedford flakbil i 1/25 där det finns planer på vissa enkla modifieringar.
En Italeri Effer kran har byggts och passats in på ramen som är förlängd så att kranen får plats mellan hytt och flak.
Stöttor för säkring av gods har det borrats hål för i flaket där det är rör undertill för att hålla stöttorna upprätt.
Självklart är stöttorna löstagbara.
Ny, förhöjd framstam är tillverkad och monterad.
Nu håller jag på med hytten där dörrarna görs öppningsbara, styrningen konverteras till vänster och små tillägg görs.
Mycket trevlig byggsats, rekommendas varmt.
Bilagor
Test av öppning dörr, små handskfack på insida dörr.
Test av öppning dörr, små handskfack på insida dörr.
20210202_071952.jpg (1.6 MiB) Visad 3754 gånger
Flak med stöttor, förlängning av ram, höjning framstam,<br />låda under flak för långgods.
Flak med stöttor, förlängning av ram, höjning framstam,
låda under flak för långgods.
20210129_191535.jpg (2.44 MiB) Visad 3754 gånger
Torrpassning av komponenter.
Torrpassning av komponenter.
20210125_184330.jpg (3.54 MiB) Visad 3754 gånger
Mats Stråhle
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Uppdatering av mitt Bedford flak bygge

Inlägg av magnusf »

Emhar är väl inte några drömmodeller för den som bygger flyg och småskaligt men jag har förstått att de har/hade ett par storskaliga fordon som är väldigt fina! Coolt med kranen och ombyggnaden!

Rullade det några Bedford i Sverige eftersom du bygger om till vänsterstyrt?

Hälsningar

Magnus
Tankman

Inlägg av Tankman »

Emhar har en serie lastbilar i 1/25 som baseras på Bedford chassier i två axelavstånd.
Jag har byggt två (snart tre) och har bara gott att säga om dem, väl designade, bra gjutna och ett klart alternativ till alla amerikanska lastbilar som finns.
Är dock mycket osäker på om det funnits ngn vänsterstyrd sådan, har aldrig sett någon dokumentation om det.
Men de andra två jag byggde var högerstyrda så jag ville gör den här annorlunda.
Mats Stråhle
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Bedford lastbilar tillverkades under flera år i GM:s fabrik i Hammarbyhamnen. Utan att kunna svära på det så skulle jag tro att bilar som monterades i Sverige, trots att vi hade vänstertrafik, var vänsterstyrda då det var absolut vanligast även före högertrafiksomläggningen.
Jättekul att se en så trevlig bil i modell!
Tankman

Inlägg av Tankman »

Tackar för infon Johan!
Alltid kul att veta att man är rätt i bygget (trots okunskap)!
Klart kul modell, rekommenderas varmt.
Mats Stråhle
Skriv svar