Dags att måla ovansidan. Normalt sett brukar jag börja med det olivgröna, men eftersom det här ska bli en riktigt väderbiten sak, blir det blått först. Eller snarare grönt. Det blå blev mer och mer turkost ju mer åren gick, och då detta var den sista grön/blåkamouflerade 35:an som flög i FV, blir det rätt mycket skiftningar här-
Först ett lager av en mix av turkost (faktiskt samma som är grunden för min mix av de ryska cockpitfärgerna), blandat med ljusblått och mörkt blått med lite grått (Gunze H54):
Sedan lite fläckar av samma färg ordentligt uppblandad med vitt:
Och samma procedur, fast där det vita bytts mot svart:
Sedan dags för lite saltvädring. Mycket salt, men effekten ska dämpas ner rätt mycket efteråt. Det är en lätt flammighet som jag är ute efter:
Alltså inte så här prickigt. Men nu är grunden klar:
Sedan körde jag i olika nyanser med sprutan, tills det prickiga bara går att skönja lite lätt, plus att flammigheten mellan de olika nyanserna förstärktes något. Som synes har jag här nytt från mobil till riktig kamera, vilket innebär att det är svårt att jämföra nyansen med tidigare bilder. Verkligheten ligger någonstans mitt emellan. Som alltid. Dessutom har jag målat de nymålade partierna på 35J, i mörkblått, på fena, stjärtkon och nos.
Hyfsat nöjd för nu. Så nu blir det olive drab innan det är dags för mer detaljmålning och vädring. Här framträder färgerna hyfsat likt verkligheten (åtminstone på min skärm).