På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén skrev:Jag använder mig av Tamiya XF-5 Flat Green med en liten brytning av Nato Black XF-69 (en droppe max) för att göra den något mörkare.
Resultatet blir detta
Det ser lite färgglatt ut kanske men när jag vädrat och jobbat lite så blir slutresultate detta.
Lycka till
Nicklas
Fler tips, och bilder dessutom! Perfekt!
Nu har det kommit många vettiga och relevanta svar på ursprungsfrågan till skillnad mot det totalt ointressanta svaret med förslag om att använda Gunzefärger.
Jag förstår inte att det skulle vara mobbing när jag påtalar att frågan gällde Tamiyafärger och inte hur man får fram nyansen i fråga.
Gällde det nyansen kan man säkert bryta fram den med t.ex Biltemas eller Julas väggfärg om man bara ger sig fan på´t.
En fråga:
Avser frågeställaren mönstermålning av fordon, eller mönstermålning av figur iklädd fu m/90?
Eftersom airbrushbarhet eftersträvas antar jag att det är fordonskamouflaget som avses, men "lövhögen" har jag bara hört som slang beträffande fältuniformen. Därav min undran.
Erik_G skrev:En fråga:
Avser frågeställaren mönstermålning av fordon, eller mönstermålning av figur iklädd fu m/90?
Eftersom airbrushbarhet eftersträvas antar jag att det är fordonskamouflaget som avses, men "lövhögen" har jag bara hört som slang beträffande fältuniformen. Därav min undran.
Jag anser att använda den på en Viggen i 1/72.
"Lövhögskammot" hörde jag på det gamla forumet om Viggens kamoflage.
ztriker skrev:En uns uppljusad khakigreen (gunze akryl) eller att du har en vit/ljugrå primer
Kent-Eric
Gunze akryl är väl ändå inte Tamiya?
Karl´n frågade ju om Tamiyas färger. Det står ju Tamiya på tre ställen i hans inlägg.
Sorry Fenix att jag inte kom med något konstruktivt inlägg.
/Uno.
...vilket tydligt visar att han behöver vidga sina vyer och se bortom Tamiyas horisont... Eller, har du Fenix redan efter en vecka eller tre fastnat för Tamiya? Jag tycker att du ska prova lite olika färger, innan du bestämmer dig. Jag tycker t.ex Vallejo är lättare att spruta än Tamiya, men Tamiya är mindre känslig efteråt. Alla märken har sina för och nackdelar. Dessutom finns kanske en viss nyans färdigblandad hos Gunze, en annan hos Tamiya och en tredje hos Xtracrylix... Varför inskränka sig till en tillverkare?
Visst, en fördel med Tamiya är väl att den finns lokalt.
Tycker Kent-Erics inlägg var minst sagt konstruktivt, även om det kunde fått vara lite mer detaljerat typ art.nr och kanske var man hittar Gunze? Själv vet jag inte, Rebellen kanske?
Fenix, om du klickar på Urbans förslag på FS-nummer för de olika lövhögsfärgerna så kommer du att få upp en nyans som "ungefär" kan fungera som ett riktmärke. Mina färgchips som är gjorda av de faktiska färgerna för Viggen mfl flygplanstyper visar att FS-nyansen är något bjärt, den borde tonas ned lite i det gula. Men det är vad min skärm visar. Som Nicklas Karlén visar med sin IKV så tas kontrasten ned något om det är så att man väljer att filtrera eller lägga en wash över allt. Glöm inte bort att olika arbets- och betraktningsljus oftast ger helt olika nyanser när man tittar på modellen vid olika tillfällen. Mitt bästa råd är att hitta några bilder som du känner att "detta är det jag vill efterlikna" och justera de olika färgerna efter. Tyvärr ger detta resonemang inget exakt nummer till Tamiyas sortiment men en god utgångspunkt för hur du ska komma vidare. I slutändan är det vad du tycker känns bra som spelar roll, inte vad andra tycker. Gjorde en modell i nämnda camouflage och när tejpen åkte av härom veckan så sa jag "ammenvaffaaaaan.......". Borde matchat färgerna bättre från början mao. Det viktigaste är att få till harmonin innan du sätter igång på allvar med penslar eller spruta vilket jag uppenbarligen misslyckades med. Vad det gäller olika färgtillverkare så får man pröva sig fram tills dess att man känner sig bekväm med hanteringen, det som fungerar för vissa fungerar inte för andra. Ge järnet!
Instämmer helt med Stellan.Jag målar själv aldrig med Tamiya,kör nästan bara med Humbrol.Men just på Viggen bör man tona ner färgerna för att få bra slutresultat.Man ser ofta felet hos utländska byggare av just Viggen ,att den ljusgröna har en för bjärt eller ljus grön.Har to.m sett nästan lime grön på Viggen modeller.För man skulle troligen kunna använda Tamiya X 15 också,med rätt toning ovanpå,och ändå få det att se bra ut/Lennart
ztriker skrev:En uns uppljusad khakigreen (gunze akryl) eller att du har en vit/ljugrå primer
Kent-Eric
Gunze akryl är väl ändå inte Tamiya?
Karl´n frågade ju om Tamiyas färger. Det står ju Tamiya på tre ställen i hans inlägg.
Sorry Fenix att jag inte kom med något konstruktivt inlägg.
/Uno.
...vilket tydligt visar att han behöver vidga sina vyer och se bortom Tamiyas horisont... Eller, har du Fenix redan efter en vecka eller tre fastnat för Tamiya? Jag tycker att du ska prova lite olika färger, innan du bestämmer dig. Jag tycker t.ex Vallejo är lättare att spruta än Tamiya, men Tamiya är mindre känslig efteråt. Alla märken har sina för och nackdelar. Dessutom finns kanske en viss nyans färdigblandad hos Gunze, en annan hos Tamiya och en tredje hos Xtracrylix... Varför inskränka sig till en tillverkare?
Visst, en fördel med Tamiya är väl att den finns lokalt.
Tycker Kent-Erics inlägg var minst sagt konstruktivt, även om det kunde fått vara lite mer detaljerat typ art.nr och kanske var man hittar Gunze? Själv vet jag inte, Rebellen kanske?
Orsaken att jag frågade efter Tamiya är för jag har hört att den ska vara bra och den är lätt att få tag på man behöver inte vänta flera dagar för att få hem färgen utan man går till affären i mitt fall Sagoland i Lkpg lr Hobby Hörnan i Nrkp, så har man färgen samma dag och kan börja direkt. Samma orsak att jag kört Humbrol ända sen dag 1 av mitt modellbyggare liv, lätt att få tag på.