Jag ska hålla mig kortfattad. Modellen är Tamiyas Dora i färgerna för JV 44, den av Galland upställda enhet där de Fw 190 som användes för att försvara flygfälten mot allierade flygplan hade undersidan målade röda för igenkänning av luftvärnet. Modellen är i princip byggd OOB med endast enklare modifieringar i scratch, fokus låg absolut på målning.

Mycket tid lades ned på undersidan dels för att få maskeringen för de vita linjerna någorlunda symmetrisk. Dessutom fick vissa paneler en något annan nyans av röd för att väcka ytterligare liv i ytan, något jag kunde gjort lite kraftigare då det nästan försvann helt under efterföljande vädring. Av bilder på originalet kan man se att underhåll och renhållning inte var prio ett under de sista månaderna av kriget, så jag gick loss ordentligt med vädringen. Kanske lite väl mycket när det kommer till lerstänk från huvudställen.

Det här var dessutom mitt första försök att återskapa mottling. Det blev kanske lite grovt, men jag är ändå ganska nöjd med resultatet.

Nu hoppas jag kunna ta tag i andra projekt som ligger väntandes! Det finns en hel del som inte är allt för långt från att färdigställas. Även om resan är målet är känslan av att ställa in en färdig modell i vitrinen oerhört tillfredsställande.
Tack för titten och på återseende!
/Gabriel