I love the smell of fresh resin in the morning! - Hover Tank

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MiniStuff

Re: I love the smell of fresh resin in the morning! - Hover

Inlägg av MiniStuff »

Långt om sent kommer här en liten teaser-uppdatering. Har gjort lite mer sen sist dock kommer vardagen i vägen väldigt mycket sedan ett tag tillbaka, pulade en del med byggnaden när vi satt på pansarmuseumet i början av maj och har gjort lite mer efter det.

Slänger in några bilder som säger lite mer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har som sagt lite mer som inte finns på bild än en det kommer inom kort... :)

Markus

.... och där blev det inom kort, då jag igår postade detta på Göteborgsforumet
men glömde att posta här så detta blir dubbeluppdatering

Har suttit framför TV'n ikväll o fixat vidare med "utsmyckningen" av ena väggen. Detta är något jag fått lite underbar hjälp med från en fellow modeller då etsning är något jag inte gett mig in på än. Tack Emil!

Etsarken när de anlände.

Bild

Etsen efter åtskilliga timmar av rensande och uppsättande på det som skall sen monteras mot väggen. Detta skall nu målas innan montering, och för övrigt skall ju väggen målas innan också höll på att glömma det. :P

Bild

Har en hel del specialdelar till att fixa innan det blir dags för montering etc. Måste bla fundera ut hur en rep o talja anordning fungerar, någon som vet eller har en ritning på dylikt?

/Markus
Senast redigerad av MiniStuff den 10 jul 2012, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Jätteroligt att se mer bilder på projektet, väntar med spänning att se slutresultatet. Tjusigt jobbat!

Snyggt ets också! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Looking great Markus .... will be a real "stand-out" model when finished ... and not just because of its size. The brick work and window details look amazing. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Superballt projekt, ser fram emot slutresultatet som komer bli mastodontiskt. Det finns ju en del varianter av olika hissanordningar, googla på block och talja så hittar du bilder, Wikipedia har några varianter http://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Tack Sven Frank o Stellan!

@Stellan: tack, den på wiki hade jag faktiskt missat annars har jag hittat mycket info o så men inte riktigt det jag verkligen skulle vilja finna. En sån hissanordning som man använde förr (1800 tidigt 1900-tal) när man skulle tex. tvätta fönster/fasader på höghus, typ en planka som hissades ned från taket med vad jag antar var just en block&talja-anordning. Det är vad jag letar efter och skall bygga, och jag vill gärna få det så rätt som möjligt kanske tom. få den att fungera :P

Hunnit med ytterligare lite till under dagen mellan städtagen i huset.

Huset har ju ett rätt platt tak så det behövs något för att leda undan regnvattnet. Så ett hål har borrats upp mellan tak och yttervägg och plåtränna genom hålet har tillverkats.

Bild
Bild

Vidare en liten bit ränna.

Bild
Bild

och sen en bit stuprör, som skall bli längre med två längder till.

Bild

Kan väl säga att jag längtar tills jag får börja måla detta och för att inte tala om att vädra. :)

/Markus
Senast redigerad av MiniStuff den 10 jul 2012, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis

Inlägg av Dennis »

Snyggt vilket bygge, ser ut att bli hur coolt som helst, mycket med vädringsjobb.... de e kul.

//Dennis
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Här kommer en liten uppdatering med lite av vad som har hänt sedan sist. Fick börja dagen med att fixa alla bildlänkar i tråden då den sida jag använt tidigare för bildlänkning inte existerar längre.... blähä tråkigt

Så till vad som hänt:

Fullängd på stupröret med fästen, klart.

Bild

En fasaddekoration gjord av både det ena och det andra, klart.

Bild
Bild

Har grundat (och senare målat) fasadtexten.

Bild

Plockade bort lite resin från den stora bössan och ersatte det med lite egentillverkad detaljering, originalet var alldeles för skevt och fult gutet.

Bild

Monterat lite "landningsben" och vidare grundmålat med Vallejo Primer, Germ dark yellow RAL7028

Bild

Bild

Har vidare high-lightat med ljusare "dark yellow"-kulörer tills jag kände mig nöjd och sedan påbörjat kammot, inte helt färdig skall dit med ett par svarta fläckar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Har tillfälligt monterat fasadtexten, har gjort hål som dessa skall fästas i när fasaden är målad, för att kunna testa ut och montera en fasadlampa. Den som är på bild har jag nu mer skrotat och gjort en egen variant istället, en gaslampa som "lyser" upp fasadtexten. Stuprör är nu mer fastmonterat och fönstertillverkning har påbörjats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Återkommer förhoppningsvis lite mer senare i veckan.

MArkus
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hur härftigt som helst, Markus, denna kommer att bli helt makalös när den är klar. Se till att den blir klar till C4!

Imponeras verkligen av ditt arbete med byggnaden, plåtdelarna (bland andra saker).

Snyggt digitalkammo på modellen också! :-)

Var fick du idén till skylt-texten?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Vansinnigt snyggt kommer det där bli! Grymt imponerad av etsen också. Detta får bli året då Jonas börjar etsa själv. Kan Emil bidra med vad man behöver var man köper detta material för etsning?

Jag ser framemot fortsättning. Det kommer bli en maffig pjäs det där.

Jonas
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

SvenYoung skrev:Hur härftigt som helst, Markus, denna kommer att bli helt makalös när den är klar. Se till att den blir klar till C4!

Imponeras verkligen av ditt arbete med byggnaden, plåtdelarna (bland andra saker).

Snyggt digitalkammo på modellen också! :-)

Var fick du idén till skylt-texten?
Tackar! Jo det är mitt senaste mål, med lite flyt så är den färdig till Göteborg men jag tror att det är lite utopia om jag känner mig själv rätt... :D

Texten och skylten är lånad direkt från förebilden ur en maffig fotobok om London runt sekelskiftet (1900-talet), så byggnaden med text och allt har existerat dock har jag så klart använt lite artistisk frihet.

/Markus
Skriv svar