Och plötsligt såg det ut så här:

Okej. Lika bra att fortsätta. Passformsmässigt måste jag säga att den här är bättre än sitt rykte. Till skillnad från Kittyhawk är den rätt grovt tillyxad i detaljerma, jag har byggt Italeris i 1/72, och den här känns i princip som att den är uppförstorad rakt av. Men enkelheten gör den också lätt att få ihop, och inte drog den särskilt mycket spackel heller. Knepigast var att få till skarven mellan vingarnas undersida (en bred del med underkroppens mitt i mitten) och kroppen.
CMK:s set innehåller även en huv som både är korrigerad och som dessutom är lite tonad. Ett bra lyft för modellen, även om det inte var helt enkelt att få till den. Egentligen borde jag justera modellens stora svaghet, partiet framför frontrutan som inte är klockrent. Men där går gränsen, i mina ögon ser den ut som en Gripen ändå. Och formmässigt är den riktigt fin i övrigt. Bytte ut de små strakes bakom canarderna (för tjocka) och justerade infästningen mot kroppen som är kraftigt överdriven. I övrigt var det bara att bygga på. Här efter primer och kompletterande slipning:

Snart dags att måla. Först en ordentlig pre-shade. Jädrans kul dethär!

Kom osökt att tänka på den här klassikern!

Och sedan på med färg. Det fick bli en hemkörd blandning av olika grå nyanser från Mr. Paint.

Snart dags för dekaler. Lyckligtvis låg det ytterligare ett fynd i lådan; Two Bobs gamla Gripenark.