Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Du bygger efter "ritningen" ser jag. Ser ut som Swordfish utan övervinge.
Som sann Biggles-kännare så föredrar jag att följa beskrivningen där det framgår att S.I. Mk.I var ett amfibieflygplan på flottörer där hjulen kunde fällas upp. (Spännvidden måste ha varit relativt liten för att kunna komma in och ut ur grottan.) Det var dessutom egentligen ensitsigt i en öppen cockpit, men man kunde komma åt en andra sittplats bakom föraren genom att öppna duken med ett blixtlås. Det hade flaps och slots och var försett med ÅTTA fasta kulsprutor cal. 0.707 och en rörlig i bakre sits. Cruising speed var runt 280 miles/h = 450 km/h. Med den hastigheten måste det ha haft liknande konfiguration som en Spitfire Mk. I på flottörer.
De fyra olika maskinerna döptes till: Willie-Willie, Didgeree-du, Dingo och Platypus. Namnen målades på nosarna.
På det första uppdraget mot Kiel så bar de två första 2 x 112lb högexplosiva bomber under vingarna plus ett antal brandbomber under kroppen mellan flottörerna. Den sista maskinen hade endast 1 x 230lb bomb. De kunde också ta en torped vilket man använde mot Leipzig.
Mats Averkvist skrev: ↑11 sep 2020, 21:17
Du bygger efter "ritningen" ser jag. Ser ut som Swordfish utan övervinge.
Som sann Biggles-kännare så föredrar jag att följa beskrivningen där det framgår att S.I. Mk.I var ett amfibieflygplan på flottörer där hjulen kunde fällas upp. (Spännvidden måste ha varit relativt liten för att kunna komma in och ut ur grottan.) Det var dessutom egentligen ensitsigt i en öppen cockpit, men man kunde komma åt en andra sittplats bakom föraren genom att öppna duken med ett blixtlås. Det hade flaps och slots och var försett med ÅTTA fasta kulsprutor cal. 0.707 och en rörlig i bakre sits. Cruising speed var runt 280 miles/h = 450 km/h. Med den hastigheten måste det ha haft liknande konfiguration som en Spitfire Mk. I på flottörer.
De fyra olika maskinerna döptes till: Willie-Willie, Didgeree-du, Dingo och Platypus. Namnen målades på nosarna.
På det första uppdraget mot Kiel så bar de två första 2 x 112lb högexplosiva bomber under vingarna plus ett antal brandbomber under kroppen mellan flottörerna. Den sista maskinen hade endast 1 x 230lb bomb. De kunde också ta en torped vilket man använde mot Leipzig.
Inte helt bevandrad i Biggles värld, men hur kommer det sig att alla flygetygen hade Australiensiskt klingande namn? Willie-willie är en virvelvind som drar uppdamm och löstmaterial och är rejält synlig, Didgeree-du är ju det Aboriginska blåsinstrumentet, Dingo är ett hunddjur och platypus heter Näbbdjur på svenska. Vill minnas att det fanns en figur som hetter Wagga-Wagga, efter staden?
Dom kallade sig för bumerangdivisionen. Dom skulle susa ut, slå till och susa tillbaks igen. därför döpte dom planen så.
Fast jag har en idé till ett annat bygge som följer beskrivningen i texten mer än bilden på originalomslaget.
Den får vara färdig så kan jag återgå till min Sandringham. Det var länge sen den sprack nu. Den till och med klarade ett fall i backen utan att spricka upp.
En billig Matchbox Swordfish utan dekaler och lite modellskrot blev så här.
Min plan för en annan tolkning av maskinen försvann upp i rök då den inte skulle kunna lasta torpeder som texten säger.