Här kommer lite bilder på ett utav mina senaste byggen, Stridsvagn m/41 SI, Panzer 38(t) kusin från Scania.
Bygget är i grunden Dragons Panzer 38(t) ausf G, vilket är en mycket bra modell! Ett plus för att man får med ett extra periskop. I övrigt valde jag etsade stänkskärmar från Voyager och Browning-kpstarna är från Master model, förvisso i 1/32, men det struntar jag i. Spännhjulen med rätt mönster är överskott från ett gammalt Marder-bygge.

En hel del fick ändras och många detaljer fick byggas från scratch. Bland annat höjdes tornet bak, antennfästet och siktluckorna på sidorna av tornet scratchbyggdes. Även frontpansaret på tornet, plåtarna runt kanonen och själva kanonen fick byggas om för att mer se ut som den svenska vagnen. Jag valde även att helt scratchbygga frontpansaret på chassiet då detta var enklare än att slipa till biten som kom med byggsatsen.

Diverse verktyg och fästen byggdes utav plasticard, Kalles Kaviar-tub och koppartråd, ett jobb som krävde in och utzoomning på mer eller mindre gryniga, svartvita bilder. Stänkskärmarna förlängdes fram och jag byggde skyddet för backspegeln med hjälp utav Kalles Kaviar åter igen!

Baktill byggdes hållare för reservhjulen på motorluckorna och hållarna för extrabanden. Avgasröret behövde ett litet ansiktslyft också.

Och till sist några bilder från målandet. Då det inte finns en enda Stridsvagn m/41 bevarad idag så utgick jag ifrån bilder på andra svenska vagnar från Andra världskriget. Alla färger är från Ammo by Mig som är riktig bra att måla med. Den gråa färgen bröts av med några droppar brunt för att inte se för "tysk" ut. Nu väntar jag på att få hem ett ark med dekaler från Sindcore så jag kan fortsätta med målandet och vädringen!
Puh! Den här posten tog lika lång tid att skriva som att sätta ihop larvband från Modelkasten! Nåväl, hoppas ni ska gilla det ni ser och skriv gärna en kommentar om ni vill. Ett stort tack till Sven Young som varit väldigt behjälplig under mitt bygge!
// Henrik