Märket ÖBs klubba

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Namn: Pelle

Märket ÖBs klubba

Inlägg av Pelle F »

Jag sitter med Viggenprototypen -1, Airfixmodellen. I den ingår det förtjusande märket ÖBs klubba, att fästa vid luftintagen. Men när jag kollar prototyperna, så hittar jag inga bilder med det märket påhäftat. Faaktum är att var jag än letar, så ser jzg ingen användning alls av detta, annat än på just 1/72 modeller. Är märket en efterhandskonstruktion? En myt? En kul klisterlapp för modeller?

/Pelle
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Märket ÖBs klubba

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Tänker du på märket på luftintaget? Det fanns bara på den första prototypen. Jag hade funderingar på att bygga den i 3D med en 1/144 Viggen men har gett upp den tanken
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Noga räknat är det inte ÖB:s klubba, utan Tors hammare Mjölner som slår fram åskviggar.
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Tack ska ni ha för responsen. Då kör jag vidare helt fräckt. Och visst, torshammare och viggar var en rimlig benämning som antydan till flygplansnamnet, snarare än en öbklubba.

/Pelle
Skriv svar