MiG 21 med Sisu...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: MiG 21 med Sisu...

Inlägg av Björn Fransson »

kallenordlund skrev:Tack för alla glada tillrop! :D

Stefan: Visst är logiken enkel. Finns dock en beteckning som man får fundera på. Finland hade fr.o.m. 1960 Ilyushin Il-28 Beagle. Dessa fick beteckningen NH-1, NH-2 osv. NH kommer av den finska stavningen av Nikita Chrustjov vilket är Nikita Hrustsov :lol:
Underbart! NH-märkningen hör faktiskt till de som är återanvända, de nya NH-90-helikoptrarna är också märkta NH. Även MU förekommer på två olika typer, MiG-15UTI och MiG-21UM.

Andra logiska godingar är BW - Brewster Buffalo (som kallades bara Brewster i Finland) och HC för Hurricane. Vissa är dock lite svårare att förstå. T ex VH för Vampire, för att inte tala om HS för Mi-8 och HR för Mi-4. DC-2:an kan man ju tänka sig skulle hetat DC, men där blev det DO som i Douglas. Hade annars varit lite kul med en DC-2 märkt DC-1. :)

Det som är allra roligast är att man kört samma system sedan, tror jag, åtminstone trettiotalet, har för mig t o m redan på 20-talet. Ändra aldrig ett vinnande koncept!
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

He he! Ja många godingar finns det. Hutlöst många olika tillverkare har de flugit med också. Nästa projekt blir en finsk Bf-109 i 1/32 med lite extra godis, nämligen MT-452. En G-6a anno 1948.
Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Vackert. Snygg shading och vädring! :)
mackan76

Inlägg av mackan76 »

Vet att jag kommenterade den på Flory Models, men det tål att sägas igen, GRYMT BYGGE Kalle!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Riktigt fin ,och härlig färgsättning. Du har lyckats mycket bra med den/Lennart
Skriv svar